Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

To advanced search
 

For more advanced searches and combinations please use the Språkbanken tool Karp. This is particularly relevant for researchers seeking to analyse the information contained in SKBL (Biographical Dictionary of Swedish Women).

  To Karp (External link)

Margit Elisabet Karlsson

1898-02-081984-09-30

Photographer

This article is awaiting translation

Margit Karlsson var landskaps- och porträttfotograf och kan kallas för turisternas fotograf i Leksand.

Margit Karlsson föddes i Tibble by i Leksands socken 1898. Hon var dotter till sockenbyggmästaren Per Karlsson och hans hustru Mina. När Margit Karlsson slutat skolan arbetade hon i en modeaffär men trivdes inte. När hon fyllt 17 år började hon som fotografelev hos Berta Hallgren i hennes filial i Leksand. Margit Karlsson fick betala 200 kr för ett år som elev. Hon lärde sig retuschera fotografier och hon fick göra annat tekniskt arbete. Året därpå fick hon börja som fotografbiträde och fick då en lön på 25 kr i månaden. Efter den här tiden reste Margit Karlsson till Uddevalla för att praktisera hos en fotograf i staden. Sedan bar det av till Stockholm och ännu en praktikplats.

När Margit Karlsson var i Stockholm fick hon ett telegram från sin far som berättade att Berta Hallgrens ateljé i Leksand var till salu och han ville att dottern skulle köpa den. Hon köpte fotoateljén av Berta Hallgren som i sin tur hade tagit över fotoateljén efter Gerda Söderlund. Ateljén låg på övervåningen i samma hus som Efraim Gudmundssons kafé på Norsgatan. Det var en stor våning. Först kom man in i ett mottagningsrum fyllt med ateljéfotografier och vid ett bord togs man emot och namn och önskemål antecknades. Ateljén bestod av ett stort rum med stora fönster och i ett litet rum innanför ateljén laddades kamerorna. I ett arbetsrum fanns det torkpressar och annan teknisk utrustning och i anslutning till det ett mörkrum för framkallning och kopiering. I ateljén använde Margit Karlsson samma fonder som Berta Hallgren lämnat kvar varav en eventuellt målats av kurbitsmålaren Kers Lars. I början använde Margit Karlsson visitkortskartongerna med trycket Bertha Hallgrens Eftr. men när de tog slut tryckte hon nya kartonger med sitt eget namn på.

De vanligaste motiven förutom porträtt var skolklasser och andra grupper. När lådkamerorna kom och med dem rullfilmen tog det allt längre tid att framkalla och kopiera amatörfotografernas bilder. När fotoateljén stängde för dagen kunde det ibland finnas närmare 40 amatörfilmer som skulle framkallas, fixeras, sköljas och torkas. Sköljningen av filmerna tog närmare två timmar och under den tiden kunde hon och hennes fotobiträde kusinen Knis Anna Lundblad ta långa promenader bland annat mot kyrkogården och det hände också att de cyklade till byn Plintsberg för att avnjuta Turistföreningens goda kaffe. Ibland gick de också till parken eller till Tibblebergets dansbana. De hann också, när tillfälle bjöds, se Ernst Rolfs revyer på Sveasalen under tiden som filmerna sköljdes. När de kom tillbaka till fotoateljén skulle filmerna hängas på tork innan de fick gå hem för dagen. Då återstod fortfarande kopiering av alla filmer som fick göras nästa dag. Under den mest hektiska tiden hade man fullt upp med att framkalla och kopiera turisternas filmer och det blev mycket nattarbete i det primitiva mörkrummet. På morgonen öppnades ateljén dock som vanligt och fotografering av turister fortsatte.

Margit Karlsson hade övertagit alla Gerda Söderlunds leksandsdräkter. Många turister ville bli fotograferade i leksandsdräkt och det var Knis Annas uppgift att klä kunderna så att det blev rätt. Det kunde hända att Knis Anna ibland blev stående i mörkrummet utan både kjol och skor när någon dam var tvungen att låna hennes dräkt när ingen annan passade. Eftersom Knis Anna oftast var klädd i leksandsdräkt hände det att hon fick många vackra överdelar till dräkten förstörda av kemikalierna i mörkrummet. Knis Anna har också berättat att Margit Karlsson var lika duktig på landskapsfotografering som porträttfotografering. Hennes lärling Erik Franzén, som ofta var den som skötte ljussättningen, imponerades av hennes blick för motiven. Margit Karlsson var, liksom sitt fotobiträde, ofta klädd i sin leksandsdräkt, precis som sin kollega Märta Berg i Rättvik som hade rättviksdräkt. Dessa två fotografer umgicks ofta tillsammans med kollegorna Gerda Söderlund, Berta Hallgren och Selma Westberg. Efter faderns död 1944 flyttade Margit Karlsson sin fotoateljé till föräldrahemmet i Tibble och fortsatte där sitt arbete fram till pensioneringen 1963.

Margit Karlsson avled i Tibble 1984.


Christer Bergin


Published 2021-03-27



You are welcome to cite this article but always provide the author’s name as follows:

Margit Elisabet Karlsson, www.skbl.se/sv/artikel/MargitElisabetKarlsson, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (article by Christer Bergin), retrieved 2021-05-19.




Family Relationships

Civil Status: Unmarried
  • Mother: Katarina Vilhelmina, kallad Mina, Karlsson, född Johansson
  • Father: Hallmans Per Karlsson
  • Sister: Lydia Vilhelmina Karlsson, gift Norlin
more ...


Education

  • Yrkesutbildning, Leksand: Fotografisk lärling hos Berta Hallgren
  • Yrkesutbildning, Stockholm: Fotografisk lärling


Activities

  • Profession: Fotograf, Bertha Hallgrens Eftr., sedermera ateljé i eget namn


Contacts

  • Mentor: Berta Hallgren
  • Colleague: Gerda Söderlund
  • Colleague: Märta Berg
  • Colleague: Selma Westberg


Residences

  • Birthplace: Leksand
  • Leksand
  • Place of death: Leksand


Sources

Literature
  • Bergin, Christer, Fotografer i Dalarna, Dalarnes fornminnes- och hembygdsförbund i samarbete med Dalarnas museum, Falun, 2018

Encyclopaedia
  • Johanson, Bernhard, Fotografregister 1860-1920 [1 CD-ROM], Bernhard Johanson, Gävle, 2009



Further References

Opublicerad källa
  • Uppgifter från Kersti Jobs Björklöf, Tibble