Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

To advanced search
 

For more advanced searches and combinations please use the Språkbanken tool Karp. This is particularly relevant for researchers seeking to analyse the information contained in SKBL (Biographical Dictionary of Swedish Women).

  To Karp (External link)

Edla Anna Marika Arleman-Leander

1917-05-301984-05-16

Textile artist, drawer

This article is awaiting translation

Marika Arleman-Leander var textilkonstnär, tecknare och akvarellmålare, som bland annat utförde botaniskt korrekta blomstermotiv.

Edla Anna Marika Arleman-Leander föddes 1917 i Stockholm. Hennes far var konstnären Hjalmar Arleman som också var lutsångare och modern, Anna Arleman, var författare. Tillsammans författade och illustrerade föräldrarna sagoböcker till sin dotter. Pappas och Mikas underbara resa och Mikas marknadsresa kom 1924 och Prinsessan som tappade sin krona 1927.

Marika Arleman-Leander växte upp med konst och musik. Pappa Hjalmar sjöng ofta och gärna och bildade 1936 tillsammans med bland andra Evert Taube Samfundet Visans Vänner. Samma år började Marika Arleman-Leander sin utbildning till textilkonstnär på Högre konstindustriskolan (nuvarande Konstfack) i Stockholm. Där lärde hon sig väva och knyppla, rita mönster och färga garn. På sommarloven arbetade hon på Hemslöjden i Växjö, på Libraria Konsthantverk AB, en ateljé för kyrkotextilier, eller samlade in växter för kommande färgningar.

Marika Arleman-Leander utexaminerades som mönsterritare 1939, samtidigt med kurskamraten Marianne Richter. Hon älskade speciellt vitsömsbroderi och tyckte om att ägna sig åt blomsterstudier. Hon fick stipendier genom Hans Oskar och Amalia Rundqvists fond och kunde göra studieresor till Italien, Frankrike och Schweiz. Under 1942 deltog Marika Arleman-Leander med en bonad på linne i flera rosa nyanser i en utställning om svenskt konsthantverk och hemslöjd kallad Svensk Form i Köpenhamn. Andra konstnärer som deltog med textila verk var Signe Asplund, Hildegard Dinclau, Elsa Gullberg och Barbro Nilsson.

Marika Arleman-Leander utbildades också vid Konsthögskolans etsarskola (Kungliga Konsthögskolan) i Stockholm under åren 1942 till 1944. Då Bromma konsert- och föreläsningsförening anordnade en utställning med Brommakonstnärer 1943 bidrog Marika Arleman-Leander med ”lustiga och smakfulla” applikationsbroderier. Hennes far Hjalmar visade teckningar och Sigrid Hjertén målningar.

När den årliga teckningstävlingen Unga Tecknare arrangerades 1944 på Nationalmuseum besökte kronprins Gustaf Adolf utställningen och köpte då bland andra blad Marika Arlemans Bygata på Öland. Senare införlivade han Det vita rummet, Allé, Bergsklyfta och ett par blomstermotiv i sina samlingar. De är alla tecknade med utsökt tunn tusch på papper och blommotiven är så verklighetstrogna att de skulle kunna ingå i en botanisk flora. Vid en utställning anordnad av Hyresgästernas sparkasse- och byggnadsföretag (nuvarande HSB) ställde Marika Arleman-Leander även ut etsningar.

Under fredsåret 1945 visade Marika Arleman-Leander några mattor på utställningen Vår standard på Liljevalchs. I november samma år gifte hon sig med astronomen Gunnar Larsson-Leander. Tillsammans fick de sonen Per och dottern Anne-Marie. Så småningom flyttade familjen från Stockholm till Lund.

Nordiska Kompaniets Ljusgård var 1950 platsen för en utställning av handarbeten med mönster komponerade av förutvarande och dåvarande elever på Konstfack. Marika Arleman-Leanders bidrag var Krukväxter, en kudde sydd i vitt garn på naturfärgat tyg inramat av en smal bård. Hon hade även med tevagnsduken Endast myrgång. Vid en draperitävling, ordnad av Hantverkarnas gille, blev Marika Arleman-Leanders bidrag prisbelönat.

Svensk Hemslöjd hade visning av mönsterbladsserier på Ekströms Konstsalong vid Kungsträdgården 1952. Ett flertal textilkonstnärer hade medverkat till den färgsprakande serien och några av dem var Marika Arleman-Leander, Barbro Nilsson och Ingrid Skerfe-Nilsson. Utställningen invigdes av prinsessan Sibylla. Eivor Fisher gav samma år ut boken Svensk broderikonst med bland annat mönsterblad att kopiera från. Konstnärer bakom mönstren var exempelvis Kaisa Melanton, Randi Fisher, Ann Mari Forsberg, Marika Arleman-Leander och hennes gamla studiekamrat Marianne Richter.

Marika Arleman-Leander medverkade i ett stort antal samlingsutställningar i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Köpenhamn. Hon är representerad vid Nationalmuseum med de tre etsningarna Romeo och Julia, Insyn och Högsommarbäck. Genom testamente donerade kung Gustaf VI Adolf 1974 sina av Marika Arleman-Leander inköpta blad till Moderna Museet där hon även är representerad med penn- och penselteckningen Midsommarblomster. Om hennes senare år i livet är föga känt.

Marika Arleman-Leander avled 1984. Hon har sin sista viloplats i minneslunden på Lunds norra kyrkogård.


Ulla Åshede


Published 2020-11-19



You are welcome to cite this article but always provide the author’s name as follows:

Edla Anna Marika Arleman-Leander, www.skbl.se/sv/artikel/MarikaArlemanLeander, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (article by Ulla Åshede), retrieved 2020-11-26.




Other Names

    Maiden name: Arleman
    Nickname: Mika


Family Relationships

Civil Status: Married
  • Mother: Ester Anna Maria Arleman, född Julin
  • Father: Karl Hjalmar Knut Arleman
  • Husband: Lars Gunnar Larsson-Leander
more ...


Education

  • Yrkesutbildning, Stockholm: Utbildning i etsning, Konsthögskolans etsarskola
  • Studieresa, : Konststudier i Italien, Frankrike och Schweiz


Activities

  • Profession: Konstnär, etsare, tecknare
  • Profession: Textilkonstnär


Contacts

  • Colleague: Marianne Richter


Residences

  • Birthplace: Stockholm
  • Stockholm
  • Lund
  • Place of death: Lund


Prices/awards



Sources

Literature
  • Svenska Dagbladet, 1950-02-12



Further References

Litteratur
  • Lindgren, Gustaf, Min kryddgård, [illustrerad av Marika Arleman], [Stockholm], 1965

  • Fisher, Eivor, Svensk broderikonst: med mönsterblad, Clark, Paisley, 1952