Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Till avancerad sökning
 

För att göra mer avancerade sökningar och sammanställningar kan du använda Språkbankens verktyg Karp. Det rekommenderas i första hand för forskare som vill analysera de uppgifter som ligger till grund för SKBL.

  Till Karp (Extern länk)

Edla Anna Marika Arleman-Leander

1917-05-301984-05-16

Textilkonstnär, tecknare

Marika Arleman-Leander var textilkonstnär, tecknare och akvarellmålare, som bland annat utförde botaniskt korrekta blomstermotiv.

Edla Anna Marika Arleman-Leander föddes 1917 i Stockholm. Hennes far var konstnären Hjalmar Arleman som också var lutsångare och modern, Anna Arleman, var författare. Tillsammans författade och illustrerade föräldrarna sagoböcker till sin dotter. Pappas och Mikas underbara resa och Mikas marknadsresa kom 1924 och Prinsessan som tappade sin krona 1927.

Marika Arleman-Leander växte upp med konst och musik. Pappa Hjalmar sjöng ofta och gärna och bildade 1936 tillsammans med bland andra Evert Taube Samfundet Visans Vänner. Samma år började Marika Arleman-Leander sin utbildning till textilkonstnär på Högre konstindustriskolan (nuvarande Konstfack) i Stockholm. Där lärde hon sig väva och knyppla, rita mönster och färga garn. På sommarloven arbetade hon på Hemslöjden i Växjö, på Libraria Konsthantverk AB, en ateljé för kyrkotextilier, eller samlade in växter för kommande färgningar.

Marika Arleman-Leander utexaminerades som mönsterritare 1939, samtidigt med kurskamraten Marianne Richter. Hon älskade speciellt vitsömsbroderi och tyckte om att ägna sig åt blomsterstudier. Hon fick stipendier genom Hans Oskar och Amalia Rundqvists fond och kunde göra studieresor till Italien, Frankrike och Schweiz. Under 1942 deltog Marika Arleman-Leander med en bonad på linne i flera rosa nyanser i en utställning om svenskt konsthantverk och hemslöjd kallad Svensk Form i Köpenhamn. Andra konstnärer som deltog med textila verk var Signe Asplund, Hildegard Dinclau, Elsa Gullberg och Barbro Nilsson.

Marika Arleman-Leander utbildades också vid Konsthögskolans etsarskola (Kungliga Konsthögskolan) i Stockholm under åren 1942 till 1944. Då Bromma konsert- och föreläsningsförening anordnade en utställning med Brommakonstnärer 1943 bidrog Marika Arleman-Leander med ”lustiga och smakfulla” applikationsbroderier. Hennes far Hjalmar visade teckningar och Sigrid Hjertén målningar.

När den årliga teckningstävlingen Unga Tecknare arrangerades 1944 på Nationalmuseum besökte kronprins Gustaf Adolf utställningen och köpte då bland andra blad Marika Arlemans Bygata på Öland. Senare införlivade han Det vita rummet, Allé, Bergsklyfta och ett par blomstermotiv i sina samlingar. De är alla tecknade med utsökt tunn tusch på papper och blommotiven är så verklighetstrogna att de skulle kunna ingå i en botanisk flora. Vid en utställning anordnad av Hyresgästernas sparkasse- och byggnadsföretag (nuvarande HSB) ställde Marika Arleman-Leander även ut etsningar.

Under fredsåret 1945 visade Marika Arleman-Leander några mattor på utställningen Vår standard på Liljevalchs. I november samma år gifte hon sig med astronomen Gunnar Larsson-Leander. Tillsammans fick de sonen Per och dottern Anne-Marie. Så småningom flyttade familjen från Stockholm till Lund.

Nordiska Kompaniets Ljusgård var 1950 platsen för en utställning av handarbeten med mönster komponerade av förutvarande och dåvarande elever på Konstfack. Marika Arleman-Leanders bidrag var Krukväxter, en kudde sydd i vitt garn på naturfärgat tyg inramat av en smal bård. Hon hade även med tevagnsduken Endast myrgång. Vid en draperitävling, ordnad av Hantverkarnas gille, blev Marika Arleman-Leanders bidrag prisbelönat.

Svensk Hemslöjd hade visning av mönsterbladsserier på Ekströms Konstsalong vid Kungsträdgården 1952. Ett flertal textilkonstnärer hade medverkat till den färgsprakande serien och några av dem var Marika Arleman-Leander, Barbro Nilsson och Ingrid Skerfe-Nilsson. Utställningen invigdes av prinsessan Sibylla. Eivor Fisher gav samma år ut boken Svensk broderikonst med bland annat mönsterblad att kopiera från. Konstnärer bakom mönstren var exempelvis Kaisa Melanton, Randi Fisher, Ann Mari Forsberg, Marika Arleman-Leander och hennes gamla studiekamrat Marianne Richter.

Marika Arleman-Leander medverkade i ett stort antal samlingsutställningar i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Köpenhamn. Hon är representerad vid Nationalmuseum med de tre etsningarna Romeo och Julia, Insyn och Högsommarbäck. Genom testamente donerade kung Gustaf VI Adolf 1974 sina av Marika Arleman-Leander inköpta blad till Moderna Museet där hon även är representerad med penn- och penselteckningen Midsommarblomster. Om hennes senare år i livet är föga känt.

Marika Arleman-Leander avled 1984. Hon har sin sista viloplats i minneslunden på Lunds norra kyrkogård.


Ulla Åshede


Publicerat 2020-11-19



Hänvisa gärna till denna artikel, men uppge alltid författarnamnet enligt följande:

Edla Anna Marika Arleman-Leander, www.skbl.se/sv/artikel/MarikaArlemanLeander, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Ulla Åshede), hämtad 2021-08-03.




Övriga namn

    Flicknamn: Arleman
    Smeknamn: Mika


Familjeförhållanden

Civilstånd: Gift
  • Mor: Ester Anna Maria Arleman, född Julin
  • Far: Karl Hjalmar Knut Arleman
  • Make: Lars Gunnar Larsson-Leander
fler ...


Utbildning

  • Yrkesutbildning, Stockholm: Utbildning i etsning, Konsthögskolans etsarskola
  • Studieresa, : Konststudier i Italien, Frankrike och Schweiz


Verksamhet

  • Yrke: Konstnär, etsare, tecknare
  • Yrke: Textilkonstnär


Kontakter

  • Kollega: Marianne Richter


Bostadsorter

  • Födelseort: Stockholm
  • Stockholm
  • Lund
  • Dödsort: Lund


Priser/utmärkelser



Källor

Litteratur
  • Svenska Dagbladet, 1950-02-12



Vidare referenser

Litteratur
  • Lindgren, Gustaf, Min kryddgård, [illustrerad av Marika Arleman], [Stockholm], 1965

  • Fisher, Eivor, Svensk broderikonst: med mönsterblad, Clark, Paisley, 1952