Lena Svedberg var under åren runt 1970 en av Sveriges viktigaste konstnärer och redaktionsmedlem i den legendariska undergroundtidskriften Puss.
Under sina uppväxtår var Lena Svedberg, tillsammans med föräldrarna, bosatt i Etiopiens huvudstad Addis Abeba, där fadern var politisk rådgivare åt Haile Selassie och biståndsarbetare för Rädda Barnen. Modern var handläggare i adoptionsärenden.
Lena Svedberg inledde sin konstnärliga utbildning 1965 vid Konstskolan Idun Lovén i Stockholm och var hösten 1966 specialelev i teckning vid Konsthögskolan i Stockholm. Från 1967 och fram till 1972 var hon ordinarie elev i måleri vid Konsthögskolan.
Som driven tecknare riktade hon explicit kritik mot världens orättvisor i allmänhet och den amerikanska kapitalismen i synnerhet. Först utgick hon från barndomsminnen från Etiopien, där sjukliga och tärda människofigurer användes för att gestalta missförhållanden och skillnader mellan fattiga och rika. Efter att på Konsthögskolan ha kommit i kontakt med konstnärskollegor som Lars Hillersberg, Ulf Rahmberg och Carl-Johan De Geer vidgade hon sin motivkrets och skildrade med drastisk ton kyrkliga företrädare, affärsmän och internationella såväl som svenska politiker i osmickrande situationer. Med sin realistiska stil, ofta utförd i blyerts eller tusch, skapade hon effektfullt anslående bilder — som i triptyken där de amerikanska politikerna Lyndon B Johnson, John F Kennedy och Robert Kennedy alla är korsfästa. Hon skänkte ofta sina figurer groteska drag och överdrivna former, som på ett oroande vis fångar ögats uppmärksamhet.
När undergroundtidskriften Puss startades 1968 var hon redaktionsmedlem från första numret och fram till sin död 1972. Hennes illustrationer fanns ofta på tidskriftens omslag; en av dem visade dåvarande finansministern Gunnar Sträng vid ett toalettbesök. Hennes bilder beskrevs av samtida kritiker som effektfulla förmedlare av klaustrofobiska känslor med ett ångestfyllt uttryck.
Hon var 1968 en av konstnärerna i den av Riksutställningar producerade vandringsutställningen Sköna stund. Året därpå visade hon bildsviten Herr Aldman, superhero av världsalltet vid ungdomsbiennalen i Paris. Under åren runt 1970 hade hon återkommande utställningar på Galleri Karlsson i Stockholm och medverkade i konstnärskollegan Öyvind Fahlströms semidokumentära film Du gamla, du fria, 1972, om en grupp antiimperialistiska aktivister. Samma år visades hennes bilder i Japan då Nämnden för utställningar av nutida svensk konst i utlandet (NUNSKU) arrangerade en utställning där.
Redaktionsmedlemmarna i Puss hörde förmodligen till Lena Svedbergs närmaste vänner, viktigaste kollegor och mentorer, även om de efter hennes död beskrivit henne som inåtvänd och svår att komma nära. När hon 1972, endast 26 år gammal, begick självmord var det efter lång tids psykisk sjukdom.
Året då Lena Svedberg skulle fyllt 30 år, 1976, hölls en minnesutställning på Malmö konsthall. Genom samlingsutställningen Hjärtat sitter till vänster, som Göteborgs konstmuseum visade 1998, nådde hennes konst en ny generation. Två år senare, 2000, kom Carl-Johan De Geers film Jag minns Lena Svedberg och 2011 hans bok Lena Svedberg: Svensk illustratör och konstnär. Hennes konst finns i samlingarna i Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs konstmuseum, Malmö konstmuseum och Kalmar konstmuseum.
Lena Svedberg är begravd på Skogskyrkogården i Stockholm.