Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Till avancerad sökning
 

För att göra mer avancerade sökningar och sammanställningar kan du använda Språkbankens verktyg Karp. Det rekommenderas i första hand för forskare som vill analysera de uppgifter som ligger till grund för SKBL.

  Till Karp (Extern länk)

Astrid Gunborg Maria Anderberg

1927-01-092010-07-06

Konstnär, keramiker

Astrid Anderberg arbetade i gränslandet mellan konsthantverk och fri bildkonst. Hon tillhörde dem som under 1950-talet utvecklade ett berättande genom sin keramik. Hennes bildberättelser hämtade teman från naturen, litteraturen och historien.

Astrid Anderberg föddes i Tranås. Hon var dotter till trafikombudet Carl Johan Nordlind och småskolläraren Maria Persson. Eftersom fadern var anställd vid Statens järnvägar flyttade familjen ganska ofta. Astrid Anderberg gifte sig 1947 med författaren Bengt Anderberg och de fick sonen Niklas år 1950. Samma år utkom paret Anderbergs gemensamma bok Niklas och figuren med illustrationer av Astrid Anderberg.

Efter studentexamen tänkte Astrid Anderberg bli socialarbetare. Genom sin blivande man kom hon in i konstnärskretsar och utbildade sig i stället till keramiker vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1947–1950. Eftersom keramiklinjen var under uppbyggnad lämnades eleverna ofta utan handledning. Under sitt extraår vid skolan vikarierade Astrid Anderberg ibland för skulpturläraren.

Tillsammans med Rolf Denman och Åke Thörnblad startade Astrid Anderberg 1949 Studio Keramik i Göteborg. Hon gjorde brukskeramik men började också tillverka figurativt lergods. Både professionella och amatörer kom till verkstaden för att få sin keramik glaserad och bränd. I början höll keramikerna också kurser för att få ekonomin att gå ihop.

År 1957 öppnade Astrid Anderberg en egen verkstad, Astrid Anderberg Keramik. Paret Anderberg tillbringade somrarna på Bornholm och köpte 1963 en förfallen gård, som de renoverade successivt. Där arbetade Astrid Anderberg i en provisorisk verkstad innan de 1972 slog sig ner permanent på den danska ön.

Astrid Anderberg hade sin första separatutställning på Konsthantverkarna i Stockholm 1963. Hon visade stram brukskeramik i stengods, som hade synliga drejränder och dämpad glasyr, och humoristiska fågelskulpturer. Fågeln blev ett kärt motiv framöver. Året därpå hade hon tillsammans med textilkonstnären Inga Brandt en utställning på Röhsska museet, som blev hennes genombrott. Recensenten i facktidskriften Form skrev att Astrid Anderberg med sin varierade och personliga kollektion säkrat en plats bland Sveriges ledande keramiker.

Astrid Anderbergs första offentliga uppdrag var keramiska väggkompositioner till kvinnoklinikens entré på Östra sjukhuset i Göteborg. Den första som sattes upp 1967 var Fågelmuren, en genombruten tegelstensmur i vars öppningar hennes karakteristiska stengodsfåglar häckade med ägg eller ungar. Mest uppmärksammad blev några år senare Paradisskåpet med en framställning av moderskap och sexualitet. Idag finns endast vägkompositionen Kulramar kvar på kvinnokliniken. Astrid Anderberg utförde flera offentliga uppdrag som exempelvis till Frölunda kulturhus, Kungsbacka stadshus och Önneredsskolan.

Djur och odjur var namnet på Astrid Anderbergs separatutställning på Röhsska museet 1977. Ett av verken var Babels torn i vilket djur och andra väsen trängdes. I ett annat skapade hon tjugofyra apokalyptiska scener från Uppenbarelseboken, med änglar som blåste basun och döda som steg upp ur sina gravar. Hennes små figurer var, trots temat, både lekande och leende.

Under 1980-talet fortsatte Astrid Anderberg att göra keramiska reliefer. Därefter började hon arbeta med stora fristående djurskulpturer i stiliserade former. Hennes karakteristiska hundar, kaniner, katter, råkor och höns var ibland gåtfulla eller roliga.

År 1998 ställde Astrid Anderberg ut stora skulpturala arbeten tillsammans med målningar av sonen Niklas Anderberg på Bornholms Kunstmuseum. Djuren, verkliga eller påhittade, fanns med som friskulpturer eller i dekorativa element på skålar med mera. Fyra år senare visade Astrid Anderberg utställningen Keramik gennem 50 år på samma museum. Keramikerns egen kommentar till sina femtio år var, att hon arbetat med samma sak hela tiden fast i oändliga variationer.

Astrid Anderberg hade många separatutställningar, framför allt i Sverige, men var även representerad i grupputställningar som exempelvis Fri keramik på Lunds konsthall år 1977. I Danmark deltog hon främst i grupputställningar som exempelvis på Den Permanente i Köpenhamn. Astrid Anderberg var även deltagare i IV International Exhibition of Ceramics of Art i Sopot i Polen år 1979.

Under åren 1965, 1971 och 1977 erhöll Astrid Anderberg svenska statens konstnärslön.

Astrid Anderberg avled 2010 i Rønne på Bornholm.


Birgitta Flensburg



Hänvisa gärna till denna artikel, men uppge alltid författarnamnet enligt följande:

Astrid Gunborg Maria Anderberg, www.skbl.se/sv/artikel/AstridAnderberg, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Birgitta Flensburg), hämtad 2018-12-18.




Övriga namn

    Flicknamn: Nordlind


Familjeförhållanden

Civilstånd: Änka
  • Mor: Maria Josefina Nordlind, född Persson
  • Far: Karl Johan Nikolaus Nordlind
  • Bror: Gösta Erik Harald Nordlind
fler...


Utbildning

  • Läroverk, Göteborg: Studentexamen


Verksamhet

  • Yrke: Medgrundare, lärare, Studio Keramik
  • Yrke: Keramiker, illustratör, fr o m 1957 vid Astrid Anderberg Keramik


Kontakter

  • Kollega: Rolf Denman
  • Kollega: Åke Thörnblad
  • Kollega: Inga Brandt


Bostadsorter

  • Födelseort: Tranås
  • Tranås
  • Göteborg
fler...


Priser/utmärkelser



Källor

Litteratur
  • Tiemroth, Peter, Astrid Anderberg: keramik gennem 50 år, Bornholms konstmuseum, Gudhjem, 2005



Vidare referenser

Litteratur
  • Nyström, Bengt (red.), Keramik & porslin i Sverige genom 7000 år: från trattbägare till fri keramik, Carlsson, Stockholm, 2015

Uppslagsverk
  • Nyström, Bengt, Svensk keramik under 1900-talet: en uppslagsbok om keramiker, fabriker och signeringar, Forum, Stockholm, 2008