Birgit Lindvall var en svensk konstnär, känd främst för sitt harmoniska, pastelltonade landskaps- och stadsmåleri. Utöver måleri arbetade hon med glasmosaik, ritade möbler, vävde bildvävar och mattor.
Birgit Lindvall föddes i Gaddaröd i östra Skåne. Efter realexamen studerade hon måleri för bland andra konstnären Albert Larsen i Ystad. Sedan hon ingått äktenskap med köpmannen Claes Lindvall i Höör fortsatte hon att utbilda sig och gick i lära hos professorn vid Kunstakademien i Köpenhamn, Harald Isenstein, som undervisade i Malmö 1943–1944. Under 1950-talet studerade hon måleri vid Skånska målarskolan. Våren 1953 gick hon på Otte Skölds målarskola i Stockholm under ledning av Åke Pernby. Hösten samma år studerade hon på Académie Ranson i Paris. År 1958 valdes hon in i Konstnärernas Riksorganisation (KRO) och Föreningen Svenska konstnärinnor. Parallellt med måleri och teckning arbetade hon med glasmosaik och textil/bildväv.
Under 1950-talet var Birgit Lindvall en flitig utställare. Hon visade sin konst bland annat på Steijners Konstgalleri i Helsingborg tillsammans med Lennart Lindberg och Einar Lindberg i november 1954. År 1956 hade hon en separatutställning i Kristianstad på Möllers Konstsalong där hon visade flera Parismotiv i finstämd kolorit. Hon deltog i flera samlingsutställningar, bland annat på Vikingsbergs Konstmuseum i Helsingborg, Höörs Gästgifwaregård och Möbelaffären i Höör med Konst i hemmiljö i december 1955. När Fotbolls-VM gick av stapeln i Stockholm 1958 ordnades en jurybedömd utställning av konst med fotbollsmotiv. Där deltog Birgit Lindvall med ett grafiskt blad tillsammans med bland andra GAN, Lennart Rodhe och Isaac Grünewald.
År 1957 blev Birgit Lindvall inbjuden av National Association of Women Artists i USA att visa sin konst på Argent Gallery i New York. Utställningen blev en succé och hon fick lovord av pressen för sitt finstämda måleri. Sydsvenska Dagbladet skrev 28 november 1958 om hennes begåvning och om det fantastiska mottagandet i USA. I svenska veckotidningar såsom Femina och Husmodern kunde man läsa om utställningen.
Birgit Lindvalls måleri bestod under de första åren av intressanta kompositioner av stadsmotiv i närmiljön samt många stilleben – älsklingsmotivet var tulpaner. Under 1950-talet utvecklades hennes måleri och hon började använda en sparsmakad färgskala i ljusa gula och ockrafärgade toner med inslag av dovt blått och olivgrönt. Konturerna förstärktes och förlängdes. Hon arbetade gärna med palettkniv.
Motiven hämtade Birgit Lindvall från sina resor i Frankrike, Spanien och Italien. Hennes stadsmotiv från Elba, Ravenna är utförda i gula nyanser från solrosgult och till gulgröna toner. På Kastilianska högplatån fascinerades hon av rosa och röda brända färger och gjorde flera målningar med låga hus i rosatonade landskap. Motiven från Normandie, Paris och Stockholm präglas av en återhållsam färgskala i grånyanser med accenter i svart, gråblått, gråvitt och rosa. Oljemålningen Stockholmsvinter är ett utmärkt exempel på hennes sätt att stilisera och geometrisera motiven. Den skånska slätten har hon skildrat som få med kraftfulla, mogna rapsfält i otroliga gula nyanser, vinterlandskap med vita huslängor och skimrande, dimmiga dagrar runt Ringsjön.
I slutet av 1960-talet övergick Birgit Lindvall till att arbeta enbart med textil. Hon hade sedan 1959 innehaft en parfymaffär i Lund där hon arbetade dagligen och tiden medgav inte att hon målade med olja. Vid vävstolen var det lättare att göra uppehåll i arbetet och hon vävde flera bildvävar efter en resa till Skottland där hon hämtade inspiration till fria motiv i en ny färgskala och med motiv som kor och får på lila ljunghedar. Hon använde blandtekniker, allt från rosengång till tuskaft, röllakanteknik och transparentväv.
Färs och Frosta Sparbank i Höör visade Birgit Lindvalls bildvävar och oljemålningar i februari 1971. Året efter omkom hon tillsammans med maken i en trafikolycka. En minnesutställning anordnades i banklokalen och även i hennes ateljé våren 1972.
Birgit Lindvalls grav finns på Hörröds Kyrkogård.