Inez Svensson var en tongivande formgivare och textilkonstnär inom svensk textilindustri och kulturliv under andra hälften av 1900-talet.
Inez Svensson föddes 1932 i Mariestad som enda barnet till Ester och Gustav Svensson. Hennes pappa var vattenrallare och arbetade vid kraftanläggningarna längs älvarna i Värmland vilket gjorde att familjen ofta flyttade. Tidigt visste hon att hon ville ha ett arbete där hon fick teckna. Efter att ha läst om Anders Beckmans skola i veckotidningen Damernas Värld flyttade hon till Stockholm och utbildade sig till modetecknare på Beckmans Skola.
Efter studierna arbetade Inez Svensson med två av Sveriges främsta textilformgivare. Först som praktikant hos Astrid Sampe på NK:s Textilkammare och därefter hos Göta Trägårdh på STOBO (Stockholms bomullsspinneri- och väfveriaktiebolag). På STOBO designade hon bland annat tygerna Bebop och Kribi.
År 1956 reste Inez Svensson till USA för att studera på Art Institute of Chicago. Efter hemkomsten blev hon konstnärlig ledare för Borås Wäfveris mönsterateljé. Där lyckades hon övertala ledningen att satsa på unga svenska formgivare som hade ett nytt och djärvare formspråk. Hon formgav själv en mängd mönster under dessa år, bland annat Camelot från 1965.
När textilindustrin i Sverige i slutet av 1960-talet gick mot sämre tider bildade Inez Svensson tillsammans med nio andra textilkonstnärer ett hantverkskollektiv som fick namnet 10- gruppen. Då kunde de själva bestämma över produktionen, från mönsterskiss till färdig produkt. Den första kollektionen trycktes 1972 och året därpå öppnades den första butiken på Gamla Brogatan i Stockholm. 10-gruppen hade flera utställningar både i Sverige och utomlands och dess mönster har synts på möbler, tapeter och porslin. Ett av Inez Svenssons tapetmönster för 10-gruppen är Uppåner som trycktes av Duro. Inez Svensson lämnade gruppen i mitten av 1990-talet och 2015 köptes 10-gruppen av IKEA.
Under större delen av sitt yrkesliv arbetade Inez Svensson också som frilansare inom textilbranschen med uppdrag åt bland annat Svenska institutet, Riksutställningar och Föreningen Svensk Form. Hon formgav mönster till bland annat KF, Åhléns och IKEA där tygerna Strix och Strax samt Randig banan blev storsäljare. Att arbeta för de stora varuhuskedjorna gav henne en möjlighet att göra kvalitetstyger till överkomliga priser. Hon menade att bra formgivning skulle finnas tillgänglig för alla. Trender var hon inte särskilt intresserad av utan det viktiga var att det skulle vara vackert, praktiskt och hållbart. Hennes mönster var ofta geometriska och i starka klara färger, många med ränder som bas. Flera av hennes mönster har återkommande tagits upp i nyproduktion. Hon har också medverkat vid ett flertal utställningar både i Sverige och utomlands.
Inez Svensson var under flera perioder bosatt utomlands. År 1974 fick hon arbete som textil rådgivare för ett UNIDO-projekt i Pakistan. Arbetet innebar att ta fram nya produkter och mönster för export. Projektet skulle pågå i ett år men hon blev kvar i fyra. Landet och människorna hade berört henne starkt. De sista två åren var hon Sida-stipendiat och arbetade på den pakistanska landsbygden med att dokumentera, bevara och lyfta fram gamla textila hantverk.
När Konstfack sökte ny rektor 1990 uppmanade studentkåren på skolan henne att söka. Hon fick tjänsten och stannade i sex år. Med sin erfarenhet och sitt engagemang blev hon en uppskattad rektor. Hon arbetade bland annat med att skapa kontakter mellan skolan, samhället och industrin både i och utanför Sverige.
Inez Svensson var känd för att ha starka åsikter och hon var en flitig debattör. Hon medverkade ofta i media, inte minst som skribent. Hon skrev bland annat återkommande i tidskrifterna Form och Hemslöjden. Hon var författare till bland annat böckerna Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal och Formgivarnas stickbok.
Inez Svensson hade flera styrelseuppdrag under åren, bland annat för Statens konstmuseer, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR), Beckmans Skola och Riksutställningar. Hon blev utnämnd till professor av regeringen 1996. År 2004 fick hon H.M. Konungens medalj 8:e storleken i serafimerordens band ”för en mångårig och betydelsefull gärning för utveckling av konsthantverk, design och textil i Sverige”.
Vid sidan av sin konstnärliga verksamhet öppnade Inez Svensson tillsammans med vännen Carl Butler 1968 en kvarterskrog på Rörstrandsgatan i Stockholm. Restaurangen med namnet Svensson & Butler blev snabbt populär. Från matsalen kunde gästerna se maten lagas i köket och kökssaker utvalda av Inez Svensson fanns till försäljning. Hon gjorde även en del små filmroller, bland annat i Carl Johan De Geers och Håkan Alexanderssons klassiska barnprogram Tårtan.
Inez Svensson dog i Stockholm 2005.