Julie Alix de la Faye var dansare, bland annat vid Kongl. Operan i Stockholm.
Julie Alix de la Faye tillhörde familjen Bournonville som kommit att bli en av balettvärldens mest berömda familjer. Äldst i en syskonskara om fem enligt vissa källor, fyra enligt andra, föddes hon i Hatte (Bryssel), Belgien, där hennes far François Amable Louis Bournonville och hennes mor Jeanne för tillfället var bosatta. Båda hennes föräldrar var från Frankrike och ingick i en på sin tid omtalad teatergrupp som leddes av den då kände lustspelsförfattaren Charles Favart. Som vanligt var vid denna tid gick barnen i föräldrarnas fotspår och stannade inom yrket. Favart ska ha gått i konkurs och ägarna till teatern, ”damerna Meeus”, hade fordringar som föranledde Moritz von Sachsen att utfärda en häktningsorder och Favart försvann. Några löner hade sannolikt inte betalats ut. Vart familjen Bournonville då tog vägen är okänt.
Att vara medlem i en teaterfamilj innebar många resor och arbete i olika städer vid olika hov runt om i Europa. Familjen Bournonville kom till Lyon där Julie Alix de la Fayes bror Antoine föddes i maj 1760. Fadern hade då försvunnit. Om han återvände till Lyon eller om det var först i Wien som familjen återförenades är oklart. Till Wien kom familjen i mitten av 1760-talet, och det var där som Julie Alix de la Fayes karriär tog sin början. Familjen utökades med brodern Wilhelm, som dog i tvinsot endast 10 år gammal, och systern Ursula. Till Wien kom även Jean Georges Noverre 1767. Om Julie Alix de la Faye var engagerad i hans trupp är dock inte känt. Hennes bror Antoine däremot var elev och deltog i många av de barnbaletter som Noverre satte upp.
Julie Alix de la Faye debuterade 1765 i baletten La Ciaconne i koreografi av Jean Dupré, i Wien. I november 1768 uppträdde hon i St. Petersburg i rollen som Moder Ryssland i en balett som hyllar Katarina II. Baletten var skapad av Angiolini som stod i polemik med Noverre om hur en handlingsbalett skulle byggas.
Mellan åren 1772 och 1781 levde och verkade Julie Alix de la Faye tillsammans med sin familj i Kassel. Där dansade hon oftast de ledande rollerna. Brodern Antoine reste till Paris och vidare till London, dit systern Ursula också tog sig. Året därefter strålade syskonen samman i Stockholm där de alla tre anslöt sig till Gustaf III:s ensemble. Det nya teaterhuset skulle invigas den 30 september 1782 och öppningsföreställningen var Naumanns opera Cora och Alonzo. Det var också i den operan som Julie Alix de la Faye så småningom skulle komma att uppträda i sin avskedsföreställning den 12 februari 1798. Modern stannade i Kassel men kom till Stockholm på besök flera gånger.
Den 28 december 1782 förlovade sig Julie Alix de la Faye med den vid hovet verksamme franske tandläkaren Claude Alix de la Faye. De gifte sig året därpå i Chapelle de France, den katolska församlingen. Samma år gifte sig systern Ursula med sekond-dansören vid Kongl. Operan och dansmästaren vid Karlbergs Krigsakademi, Joseph Avon kallad Raymond, även han ursprungligen från Frankrike.
Tre år innan Julie Alix de la Faye slutade som premiärdansös erhöll hon en garanti för att hon skulle få pension livet ut under förutsättning att hon stannade vid teatern som lärare i elevskolan.
Julie Alix de la Faye fick en son 1783, Charles Felicien Pascal. Han lämnade senare Sverige.
Julie Alix de la Faye dog i Stockholm 1826.