Kaj Beckman var konstnär, illustratör och författare. Hon skrev och illustrerade egna barnböcker och illustrerade också andras texter både för barn och vuxna.
Kaj Beckman föddes 1913 och växte upp i Enköping. Hennes pappa var bankdirektör och mamman var konstnär. Efter att hon gått ut Högre flickskolan i Gävle fortsatte hon att studera vid Högre konstindustriella skolan i Stockholm och därefter vid Konstakademien. Där mötte hon Per Beckman som hon gifte sig med 1939. Liksom maken konverterade Kaj Beckman till katolicismen kring mitten av 1900-talet.
I en artikel i Signum 2000, om bilden och blicken i katolsk tradition, nämner Astrid Söderbergh Widding boken Mikrovärld, 1998, med dikter av svenska författare i urval och med illustrationer av Kaj Beckman. Hon karakteriserar Kaj Beckmans konst och exemplifierar också med barnboken Måns och Mari om våren, en av de böcker som Kaj Beckman kom att bli mest känd för och som, tillsammans med tre andra böcker om syskonparet Måns och Mari, handlar om årstiderna. Hon skriver att Kaj Beckman ”avtäcker och låter betraktaren upptäcka det dolda livet, de hemligheter som döljer sig inuti den synliga materien. Hela hennes blick på världen som konstnär inbjuder för övrigt till förundran”.
Kaj Beckmans konst inspirerades av naturen, av resor till bland annat Grekland, Frankrike och Italien, och av konstnärer som Fra Angelico och Giotto di Bondone. Hennes naturintresse spelade stor roll för hennes verksamhet som illustratör och konstnär. Tillsammans med maken gjorde hon bland annat en låda med handdockor och ansiktsmasker kallad ”Det handlar om djur” för Riksutställningar, 1978. I handledningshäftet kunde man läsa om djuren i lådan, vilka gjorts av strumpor och garn, och få tips om lekar och rim och ramsor. Tre år senare skapade makarna Beckman Årstidsträdet, likaså för Riksutställningar, ett hopfällbart fyrsidigt träd med plats för kuddar där barn kunde sitta och läsa eller lyssna på inspelade fågelljud. Trädet gick runt på skolor och bibliotek. Kaj Beckman gjorde även textila arbeten i applikation och pärlbroderi för kyrkor och etsningar med barn, blommor och sagomotiv. Som konstnär finns hon representerad på bland annat Nationalmuseum.
Kaj Beckman gjorde även illustrationer i collage och akvarell till en utgåva av H. C. Andersens sagor. Hon var en av illustratörerna i de fem första delarna av antologin Min skattkammare som utkom i tio band 1947–1949. De femtio åren med Per Beckman, där mycket av deras konst gjordes i varsin ateljé med dörren öppen emellan, inbegrep som nämnts också mycket gemensamt arbete. Redan 1942 gjorde de teckningar till Lasse i Rosengård, en volym med sagor av Hjalmar Bergman.
Förutom böckerna om Måns och Mari är Lisen kan inte sova, 1969, kanske den barnbok som mest förknippas med Kaj Beckman. Berättelsen är en så kallad upprepningssaga som bygger på att Lisen säger att hon måste ha ytterligare gosedjur hos sig i sängen för att kunna sova. Kaj Beckman gjorde också teckningarna till den bok som betecknats som den första svenska barnboken om daghem, Gertrud på daghem, 1964, med text av Siv Widerberg. Tillsammans med sin son, producenten Mikael Beckman, gjorde hon tre böcker där hon bidrog med dikter och han med foton. De gjorde också några TV-program tillsammans.
Kaj Beckman beskrivs i minnesord som "mild och blomsterälskande" samtidigt som hennes bilder och texter sägs vittna om ”väldiga kast mellan det dramatiska, det gäcksamma och en nästan skälvande känslighet och lyhördhet”.
Kaj Beckman avled i Drottningholm på Ekerö 2002.