Gunilla Lagerhem Ullberg var textilkonstnär och under lång tid chefsdesigner vid Kasthall.
Gunilla Lagerhem Ullberg föddes i Stockholm 1955. Fadern var Ingmar Lagerhem, ekonomichef och modern Inger Margareta, född Åvall. I familjen fanns också de yngre syskonen Maria och Peter. Redan som liten tyckte Gunilla Lagerhem Ullberg om att sticka, sy och virka. I gymnasiet på Rudbecksskolan var hon den enda som gick ekonomisk linje med estetisk inriktning, en udda kombination. Hon hade stöd av lärarna som insåg hennes begåvning och hon fick förtroendet att ha en egen nyckel till bildsalen. Där kunde hon utforska olika material.
Efter studentexamen började Gunilla Lagerhem Ullberg gå på kvällskurser på Konstfack. Hon fortsatte på Grundskolan för konstnärlig utbildning (också kallad Grundis) och Nyckelviksskolan, en privat konstskola, och fick sedan sin utbildning på Konstfacks textila linje. Efter ett uppehåll för giftermålet med Niklas Ullberg och födseln av dottern Anja examinerades hon 1983. Familjen utökades så småningom med Tone, född 1986, och Tilde 1993.
Direkt efter Konstfack började Gunilla Lagerhem Ullberg arbeta för IKEA och Nordiska Kompaniets mattavdelning. Hon formgav också mattor åt Hemslöjden. Tillsammans med kolleger från Konstfack ställde hon ut sina alster på olika ställen i Stockholm. År 1983 var det sex textilare som samsades om lokalen på Takstugan i Stockholm, två år senare visade Gunilla Lagerhem Ullberg svartvitrandiga mattor med trekantiga färgaccenter på Nya Designcenter.
Trettio år efter Hälsingborgsutställningen 1955, H55, anordnades en utställning och Gunilla Lagerhem Ullberg och några andra konstnärer födda 1955 var inbjudna. Samma år tilldelades hon stipendium till minne av Astrid Sampe och senare tidskriften Sköna Hems pris. På Kulturhuset i Stockholm visades utställningen Ingenmansland 1989 med fem keramiker och fem textilkonstnärer. Gunilla Lagerhem Ullberg stod också för kostymerna då Riksteatern gav Teskedsgumman i Södertälje Folkpark.
Kasthalls fabrik i Kinna sökte 1987 en ny formgivare som kunde ansvara för den konstnärliga utvecklingen av deras mattor. Via rekommendationer från Konstfacks rektor kontaktades Gunilla Lagerhem Ullberg som fick tjänsten. En ny epok i Kasthalls historia inleddes då hon formgav de flesta av fabrikens klassiska samlingar med namn som Moss, Fogg, Häggå och Tekla.
Gunilla Lagerhem Ullberg designade ryamattor, handtuftade mattor och bouclémattor. Materialet var ull eller en kombination av ull och lin och mattorna vävdes i olika mönster. Hon spenderade mycket av sin vakna tid med att tänka ut hur hon skulle lura vävmaskinerna att göra något de aldrig gjort tidigare. Detta var hennes stående mål och att dessutom ge plats åt slumpen, att ”skapa det perfekta misstaget”. Gunilla Lagerhem Ullberg jobbade helst direkt i maskinerna.
Tillsammans med designerkollegan Kajsa Aronsson visade Gunilla Lagerhem Ullberg på NK hur sniljor, färgsättning och ny design till mattor arbetades fram. Hon samverkade även med inredningsarkitekten Karin Ahlgren i en vandringsutställning där de hade byggt tre rum med olika uttryck som inspiration. På utställningen Utmärkt svensk form på Nationalmuseum 1998 vann hon utmärkelsen för sin mattkollektion String. På 2000-talet började Gunilla Lagerhem Ullberg träffa intresserade och kunder i Kasthalls butik i Stockholm under företagets vernissagedagar.
Gunilla Lagerhem Ullberg hämtade inspiration i den svenska hemslöjden. I takt med att hon började resa runt i världen blandade hon in idéer från andra kulturer. Under en tid formgav hon sidentyger för ett svensk-kinesiskt företag och besökte då Beijing och Mongoliet. Hennes intresse för trädgård och natur vid sommartorpet i Roslagen gav henne också impulser till ny design. Hennes ofta strama och svartvita design fick ett bjärt avbrott på Stockholm Furniture Fair 2006. Då visade hon mattor med inspiration från 1950-talets brokader med invävda glittertrådar. I en tidningsintervju sade hon sig ha längtat efter detta, det oväntade.
Sveriges Television sände under 2009 en serie om kvinnliga designers och Gunilla Lagerhem Ullberg var föremål för ett av programmen. Året efter formgav hon en kollektion på tre olika mattor, Doris, Horisont och Mistral. Nästa designidé blev projektet Herbarium med kalejdoskopinspirerade mönster av pressade blommor och växtdelar. De ställdes ut i form av papperstryck på Rosendal 2011 och tre år senare, och ett av mönstren blev också till en matta.
Gunilla Lagerhem Ullbergs mattor finns på Kungliga slottet, Prins Eugens Waldemarsudde, residenset i Göteborg, ambassader, offentliga byggnader och en mängd privata hem runtom i världen. Hon är representerad på Nationalmuseum med några mattor, ett gardintyg och en mönsterbild.
Gunilla Lagerhem Ullberg drabbades av bröstcancer och trots att hon var svårt sjuk fortsatte hon att arbeta. Hon planerade för nya färgkombinationer och formgav mattor ända till slutet. En av de sista fick namnet Archipelago och visades av Kasthall som nyhet året efter hennes bortgång.
Gunilla Lagerhem Ullberg avled 2015 i en ålder av 60 år. Hennes stoft vilar på Skogskyrkogården i Stockholm.