Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Till avancerad sökning
 

För att göra mer avancerade sökningar och sammanställningar kan du använda Språkbankens verktyg Karp. Det rekommenderas i första hand för forskare som vill analysera de uppgifter som ligger till grund för SKBL.

  Till Karp (Extern länk)

Märta Afzelius

1887-05-141961-06-30

Textilkonstnär

Märta Afzelius var verksam som målare men blev främst känd som textilkonstnär. Som skicklig mönsterritare var hon en av nyskaparna inom den kyrkliga textilkonsten.

Märta Afzelius föddes i Stockholm som dotter till Ivar Afzelius och Anna Sofia Gabriella Richert. Fadern var en framstående jurist och politiker som bland annat verkade som professor i processrätt i Uppsala, president i Svea hovrätt, riksdagsman och riksdagens talman. Märta Afzelius utbildades vid Konstakademien 1911–1914. Hennes måleri präglades av en viss naivism och dekorativ förenkling. Den dekorativa läggningen passade väl för en karriär inom den textila konsten. Under sitt yrkesverksamma liv komponerade hon bland annat kartonger till textila verk hos Elsa Gullbergs Textil och Inredningar AB åren 1928–1939, hos AB Licium åren 1941–1952 och därefter hos Alice Lund Textilier AB.

Bland Märta Afzelius första uppdrag hos Elsa Gullberg var uppgiften att komponera flossamattor till Svenska Amerikalinjens passagerarfartyg Kungsholm. Hon komponerade flera mattor, däribland en matta i kinesisk stil som väckte stor uppmärksamhet, inte minst på grund av sin storlek. En större matta hade inte vävts i Sverige tidigare. Märta Afzelius bidrog också till förändring och förnyelse av mönstren i duktyg av damast. År 1932 ritade hon ett flertal mönster, som Svensk Flora och Gårdarna med både flygplan och bilar, som vävdes av Almedahl-Dalsjöfors AB. Hon ritade även mönster till tryckta tyger, exempelvis Skogen, som visades på världsutställningen i New York 1939. Märta Afzelius komponerade också broderier till stilmöbler i rokoko och gustaviansk stil, och draperier, med motiv ur de antika gudasagorna. Broderiet Odysseus återkomst; visades på Stockholmsutställningen 1930. Vid samma utställning, på avdelningen för kyrklig konst, visades den röllakansvävda altartavlan Korsfästelsen, som komponerats av Märta Afzelius. Den målade kartongen med sina stiliserade former väckte uppmärksamhet, eftersom den bildmässigt bröt med den kyrkliga konsttraditionen, och Märta Afzelius fick vid utställningen sitt genombrott som kyrklig formgivare. Den norske konstnären Henrik Sörensen såg hennes altartavla och blev förtjust i dess form, färger och allvar. År 1935 fick hon därför uppdraget att utforma en triptyk att placeras i koromgången bakom hans altarmålningar i Linköpings domkyrka. Det blev Märta Afzelius största vävnad, benämnd Skapelsen, och därtill hennes mest kända. Vävnadens komposition är stramt uppbyggd med stiliserade växter och djur i klara färger. Både altaret och triptyken förekommer i Karin Boyes dikt ”Linköpings domkyrka” som ingår i samlingen De sju dödssynderna.

Det var intresset för den kyrkliga konsten som fick Märta Afzelius att arbeta för Licium, en ateljé för kyrklig och heraldisk konst. Hennes mästerverk var den rikt broderade biskopskåpan, som skapades i samband med att Stockholms stift inrättades 1942. Licium utförde ett flertal biskopskåpor efter hennes skisser, bland annat till Karlstads och Linköpings stift. Hon komponerade även textilier för andra kyrkliga ändamål, som mässhakar, antependier samt vävda och tryckta draperier med bibliska motiv. Ett flertal kyrkor pryddes med verk av Märta Afzelius, exempelvis Skara domkyrka 1949 och St. Olai i Norrköping 1950.

Märta Afzelius var också en av de konstnärer som ritade nya mönster till vadstenaspetsar. Modernisering av vadstenaspetsarna, både till utseende och till användningsområde, hade initierats av systern Ellen Tiselius, landshövdingefru i Linköping. Som målare skapade Märta Afzelius berättande bilder, som temperamålningen "Flykten från verkligheten", 1940, och dramatiska gouacher inspirerade av Armasjärviolyckan och finska vinterkriget. Hennes vanligaste motiv var blommor och landskap. Märta Afzelius var också verksam som illustratör och tecknare. Hon gjorde illustrationer till vinjetter i böcker, till telegram och skolplanscher, till exempel "Det heliga landet", 1947, och hennes teckningar köptes bland annat in till kung Gustav VI Adolfs samling.

Märta Afzelius deltog i många utställningar både i Sverige och utomlands. Separat ställde hon ut i Linköping och Norrköping 1941, på Färg och form 1946 och på Konstnärshuset 1951, båda i Stockholm, och på Malmö museum 1947. För sin konstnärliga verksamhet erhöll hon den kungliga medaljen Litteris et Artibus 1941.

Märta Afzelius avled 1961.


Birgitta Flensburg



Hänvisa gärna till denna artikel, men uppge alltid författarnamnet enligt följande:

Märta Afzelius, www.skbl.se/sv/artikel/MartaAfzelius, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Birgitta Flensburg), hämtad 2018-12-11.




Familjeförhållanden

Civilstånd: Ogift
  • Mor: Anna Sofia Gabriella Afzelius, född Richert
  • Far: Johan Fredrik Ivar Afzelius
  • Syster: Ellen Afzelius, gift Tiselius
fler...


Utbildning

  • Högskola, Stockholm, Konstakademien


Verksamhet

  • Yrke: Formgivare, AB Elsa Gullberg textilier och inredning
  • Yrke: Formgivare, AB Licium
  • Yrke: Formgivare, Alice Lund Textilier AB


Kontakter

  • Kollega: Elsa Gullberg
  • Kollega: Alice Lund


Bostadsorter

  • Födelseort: Stockholm
  • Stockholm
  • Dödsort: Stockholm


Priser/utmärkelser



Källor

Arkiv
  • Sveriges dödbok 1901-2013 Swedish death index 1901-2013, Version 6.0, Sveriges släktforskarförbund, Solna, 2014

Litteratur
Uppslagsverk
  • Roosval, Johnny & Lilja, Gösta (red.), Svenskt konstnärslexikon: tiotusen svenska konstnärers liv och verk. 1, Abbe-Dahlander, Allhem, Malmö, 1952



Vidare referenser