Agnes Börjesson var genremålare och ledamot av Konstakademien.
Agnes Börjesson föddes 1827 i Uppsala. Hon var dotter till kontraktsprosten, författaren och sedermera ledamoten av Svenska Akademien Johan Börjesson och friherrinnan Fredrika Gustafva Fock. Åren 1852–1853 studerade hon i Köpenhamn för Constantin Hansen och åren 1858–1862 på Slöjdskolan i Stockholm. Konstakademien var ännu inte öppen för kvinnor, men flera av akademiens lärare hade privatelever eller drev egna privatskolor. Agnes Börjesson studerade i tre år för konstnären Johan Christoffer Boklund. Han beskrevs ofta av elever som en inspirerande lärare och stödjande vän.
Konstakademien delade sällan ut resestipendier till kvinnor, men Agnes Börjesson var en av dem som fick stipendium mellan åren 1864 och 1867. Hon tilldelades även titeln agré 1866. Det innebar att hon ansågs arbeta i en akademisk tradition på ett begåvat sätt men ännu inte var mogen att bli ledamot av Konstakademien. Det blev hon emellertid åtta år senare.
På 1860-talet åkte svenska konstnärer fortfarande till Düsseldorf i Tyskland för att studera. Agnes Börjesson for dit för att förkovra sig i det folkliga men idealiserande genremåleriet. Hon studerade för den schweiziske genremålaren Benjamin Vautier och åkte sedan till Paris, men var åter i Düsseldorf 1868–1871 och 1873–1874. Hon bosatte sig sedan i Italien. Hon reste flitigt inom landet men företog också resor till Spanien och Marocko.
Agnes Börjesson var ett aktat namn och hon var känd för sina interiörer, ofta med figurer klädda i vackra kläder från äldre tider, som den sorgklädda damen i Gamla minnen eller i målningen Skrivande dam, båda utförda i Düsseldorf. I Italien målade hon gatuscener i trånga gränder som i målningen Gatea, 1877, men även kyrkointeriörer som Interiör i San Marco. Den klassiska arkitekturen återges i lätta färger i målningen Pompeji. Hon målade även porträtt. Hennes måleri utfördes med ”elegant” pensel.
Agnes Börjesson deltog i flera utställningar i Göteborg och Stockholm. Göteborgs Konstförening köpte in Genre till medlemsutlottningen 1864 och Skrivande dam till museisamlingen 1874. Till Kville kyrka i Bohuslän, som invigdes 1864, målade hon altartavlan Jesu uppståndelse. Hon var representerad vid en rad utställningar på Konstakademien och även i den stora Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897.
Agnes Börjesson avled 1900 i Alassio vid den liguriska kusten i Italien. Hon ligger begravd på Veckholms kyrkogård i Uppsala stift.