Marie Louise Idestam-Blomberg var skulptör och grafiker. Under ett antal år var hon också en av innehavarna av inredningsfirman Futurum.
Marie Louise Idestam-Blomberg föddes 1898 i Åbo. Föräldrarna var överingenjör Fridolf Almquist och hans hustru Agnes. De hade också en äldre son, Bengt Idestam-Almquist. Familjen flyttade efter ett par år till Sankt Petersburg, där Marie Louise Idestam-Blomberg studerade måleri för Alfred Eberling, rysk-polsk konstnär. Hennes elevarbeten var kubofuturistiska porträtt varvade med dräktstudier, islamisk ornamentik och affischkonst.
År 1917 flyttade Marie Louise Idestam-Blomberg till Stockholm där hon började på Carl Wilhelmsons målarskola. Året efter studerade hon monumental och dekorativ konst på Tekniska Skolan (nuvarande Konstfack), och på Konstakademien. Hon hade skulptören Carl Milles som lärare, och tillsammans med sina kurskamrater deltog hon i arbetet med Gyllene salen i Stadshuset.
Marie Louise Idestam-Blomberg och författaren och konsthistorikern Erik Blomberg vigdes 1921 och samma år föddes sonen Dick. Paret fick ytterligare tre barn, konstnären och bildterpaeuten Lill-Marie Blomberg-Rolf samt Monica och Mark. Familjen flyttade sedermera från Stockholm till gården Björkbacka i Sigtuna. Marie Louise Idestam-Blomberg var barnkär och hemmet blev en samlingspunkt för den stora familjen och deras vänner.
Vid Parisutställningen 1925 (Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes) tilldelades hon guldmedalj för sitt säregna Schackspel, som utfördes i elfenben och ebenholts. Estrid Ericson på inredningsfirman Svenskt Tenn tyckte om det, och fick överta tillverkningsrättigheterna och upphovsrätten. Eftersom det var vanligt att vid denna tid framhålla tillverkaren framför upphovspersonen ledde detta till stridigheter. Slutligen vann Marie Louise Idestam-Blomberg tillbaka upphovsrätten. Schackspelet utfördes även i tenn och förgyllt tenn samt tenn och bronspatinerat bly.
År 1927 reste Marie Louise Idestam-Blomberg till Paris där hon studerade på den frisinnade konstskolan Académie de la Grande Chaumière för skulptören Antoine Bourdelle. Vid en utställning på Liljevalchs konsthall fem år senare visades skulpturer av flera konstnärer. Marie Louise Idestam-Blomberg fick av Dagens Nyheters konstkritiker omdömet: ”[…] visar sympatiska ehuru inte riktigt fullgångna ansatser”.
Riksförbundet för bildande konst anordnade åren 1933—1936 en vandringsutställning där hon deltog. Hon gjorde också en handfull illustrationer till makens Hafis, dikter tolkade från danskan. Paret gick skilda vägar 1934 men Marie Louise Idestam-Blomberg bodde kvar på Björkbacka även efter att barnen flyttat hemifrån. Samma år startade hon tillsammans med möbelarkitekten och svägerskan Margareta Köhler inredningsfirman Futurum, som sysslade med möbeldesign, lampor, textilier och mattor. Marie Louise Idestam-Blomberg formgav främst de handtryckta textilierna. På grund av andra världskrigets stängda dörrar mot Europa, som skar av kontaktnät och hindrade import av råvaror, upphörde firman 1942.
Marie Louise Idestam-Blomberg deltog som enda kvinna i en stor nordisk skulpturutställning som anordnades i Köpenhamn 1935. Övriga deltagare från Sverige var Eric Grate, Edvin Öhrström, Stig Blomberg och Gustaf Nordahl. De svenska skulptörerna berömdes för sin stränga och enkla konst. Under resten av 1930-talet deltog hon även i samlingsutställningar i London, New York och Paris med skulpturer och porträtthuvuden samt på Liljevalchs, nu tillsammans med Ingrid Geijer och Dagmar Ljungquist.
Från 1939 undervisade Marie Louise Idestam-Blomberg bland annat i keramisk teknik och formgivning i Sigtuna. Hon var med och grundade Sigtuna Konstförening och hade stor betydelse för konstlivet och konstnärer på hemmaorten. Hon var oerhört mångsidig: förutom skulptör och textilkonstnär, var hon mode- och vinjettecknare, inredningsdesigner, barnboksillustratör, grafisk formgivare och keramiker.
På Galleri Trekanten i Sigtuna ställde Marie Louise Idestam-Blomberg 1978 ut skulpturer under rubriken Människor. Samma dag och i samma annons tillkännagavs en vernissage på Gröna Galleriet i Sigtuna med Kryptogamer. På Nationalmuseum är hon idag representerad med skulpturen Schackpjäs, springare och en keramisk relief: Lavar II. På Moderna Museet finns hennes marmorskulptur Konvalescent. I den retrospektiva utställningen Kvinnliga pionjärer: svensk form under mellankrigstiden, var hon representerad med skisser, träprototyper och andra förberedande material till Schackspel.
Marie Louise Idestam-Blomberg avled 1988, 89 år gammal. Hennes stoft vilar på Sigtuna kyrkogård.