Eva Dickson var en svensk äventyrare, känd för såväl sina bilfärder genom Afrika som för att vara en av de första kvinnliga svenska piloterna. Hon var också knuten till den välkända Märthaskolan som modekreatör.
Eva Dickson föddes 1905 på Steninge slott i Sigtuna men flyttade vid två års ålder till Ljungs slott utanför Linköping. Hon växte upp i en överklassmiljö tillsammans med den ett år äldre brodern Åke. Hennes mor Maria ”Mille” Lindström var en societetsdam, vars uppväxt präglats av baler, lustjakter och resor till olika kurorter. Fadern Albert Lindström var en välansedd hippolog som födde upp kapplöpningshästar. Han författade också böcker i ämnet hästuppfödning. Eva Dickson ärvde sin fars intresse för hästar och började rida i tidig ålder.
Eva Dickson och hennes bror undervisades i hemmet av en guvernant i ämnen som räkning, skrivning, historia, kristendom och teckning. Somrarna spenderades med den stora släkten på sommarresidenset Blackeberg. År 1916 fick fadern arbete som överdirektör för stuteriöverstyrelsen i Stockholm och hela familjen flyttade till huvudstaden. Eva Dickson gick i Brummerska skolan och sedan i Anna Sandströms skola. Hon har beskrivits som ett busigt barn. I tonåren roade hon sig på restauranger som Cecil, Operakällaren, Royal och Hasselbacken. Hon umgicks i kultureliten och avbildades av konstnären Nils Dardel, skulptören Astri Taube och fotografen Henry Goodwin.
Eva Dickson träffade 1925 godsägaren och rallyföraren Olof ”Olle” Dickson. De förlovade sig och gifte sig samma år och tre år senare föddes sonen Åke ”Dicke” Dickson. Eva och Olle Dickson reste tillsammans runt i Europa i bil och på motorcykel. Eva Dickson hade tagit körkort 1924 och älskade att köra bil. Genom sin man blev hon också introducerad för rallykörning och de tävlade till att börja med tillsammans. År 1927, efter att ha deltagit i några mindre lopp, ställde Eva Dickson upp i den större tävlingen, ”Dambiltävlingen”. Under de kommande åren tävlade hon mycket och hon placerade sig alltid i toppen. Flera biltävlingar var inte öppna för kvinnor, men Eva Dickson löste det genom att anmäla sig under pseudonymen Anton Johansson. Under de följande åren var hon också frekvent omskriven i pressen, ömsom hyllad och ömsom kritiserad. Tillsammans med sin man väckte hon till exempel stor uppmärksamhet när de endast iförda badkläder körde genom Stockholm i en öppen sportbil.
År 1930 reste Eva Dickson tillsammans med sin väninna Linde Klinckowström-von Rosen med bil till Paris och Rom. Resan ledde sedan till en brytning med maken och skilsmässan gick igenom 1932. Samma år tog Eva Dickson flygcertifikat som den tredje svenska kvinnan någonsin. Samma år bilade hon i Afrika tillsammans med en gammal skolkamrat, Littan Bennich. Resan beskrev hon sedan i boken En Eva i Sahara som gavs ut på Albert Bonniers Förlag 1933 och fick goda recensioner. Under resan åkte Eva Dickson och hennes väninna på safari och jagade. Bland annat sköt de lejon, bufflar och leoparder. De korsade som första kvinnor någonsin Sahara i bil. Färden tog 27 kördagar. Eva Dickson blev under resan bekant med Bror Blixen som hon sedan inledde en relation med. De gifte sig 1936. Under 1933 reste hon runt och föreläste om sin resa under titeln ”Med bössa och bil genom Afrika”. Året efter reste hon tillbaka till Afrika för att delta i en vetenskaplig expedition, bland annat genom Kongo och Uganda. År 1935 arbetade hon som krigskorrespondent för Vecko-Journalen i Abessinien (nuvarande Etiopien).
År 1937 gav sig Eva Dickson iväg i en öppen Ford för att köra genom Europa och slutligen Sidenvägen till Kina. Färden blev fylld av motorkrångel och missöden. I Indien blev hon dessutom sjuk och fick läggas in på sjukhus. Det politiska läget i Kina gjorde att hon inte kunde slutföra resan. I stället ingick hon ett vad med en engelsman om att hon skulle kunna ta sig fortare till England med bil än vad han klarade med båt. På färden till England missade Eva Dickson en tvär kurva och hennes bil välte och föll ner mot floden Eufrat utanför Bagdad. Eva Dickson klämdes fast i fallet och dog omedelbart. Resan hade då pågått i nio månader. En ceremoni hölls för henne 24 mars 1938 i Bagdad. Den officiella begravningen skedde 22 april 1938 i Stockholm. Hennes grav finns på Norra begravningsplatsen i Solna.