Ewy Palm var verksam som konstnär, lärare och feministisk aktivist under många decennier. Hon gjorde starka intryck både med sin inspirerande pedagogik och med sin syn på skapande och konst.
Ewy Palm växte upp i Örebro och studerade på Konstfack i Stockholm under andra halvan av 1940-talet. Hon tog examen som teckningslärare och bildade familj i början av 1950-talet. Hon studerade även teatervetenskap.
Ewy Palm gjorde väggmålningar i Breviks kyrka i Lidingö 1959 och några år in på 1960-talet ritade och högg hon en dopfunt i vit Ekebergsmarmor i Sankta Birgitta kyrka i Nockeby, Bromma. Hon skapade även en svit scener för Huddinge sjukhus i serien Poesi måste göras för alla utifrån sina besök och teckningar hos Théâtre du Soleil utanför Paris i början av 1980-talet.
Ewy Palms engagemang i kvinnorörelsen blev allt starkare från 1970-talet och framåt. Hon deltog aktivt i Kvinnokulturfestivalen som pågick tre dagar i oktober 1977 i det som då kallades Gamla Riksdagshuset i Stockholm. Några år senare var hon med och arrangerade grupputställningen Vi arbetar för livet som började på Liljevalchs i Stockholm 1980 och som därefter visades landet runt. På den utställningen deltog hon i skapandet av rummet de döpte till Skandal i konsthistorien.
Därefter tog Ewy Palm initiativ till betydelsefulla utställningar på Kulturhuset i Stockholm: Andra hälften av avantgardet 1910—1940, 1981 och Frida Kahlo och Tina Modotti, 1982. Och inte minst Guerrilla Girls, 1990, vars affischtavlor hon sett i New York. De gorillamaskförsedda konstnärerna visade prov på mod, humor och fantasi. Deras sätt att agera erbjöd en chans, menade Ewy Palm, till inspiration och förnyelse i kvinnokampen för att rädda det som höll på att gå förlorat under den backlash som då pågick. När Kvinnotribunalen i Stockholm arrangerades i mars 1993 av en kvinnogrupp kallad Stödstrumporna, deltog Ewy Palm — den gången tillsammans med bland andra Saphos döttrar i en grupp kallad Art Catering som genomförde en performance likt en mässa över alla begravda och glömda kvinnliga konstnärer i historien.
Parallellt med sin undervisning på Konstfack under 1980-talet, fortsatte Ewy Palm det egna konstnärskapet. Under 1990-talet ställde hon flera gånger ut på Nationalgalleriet i Gamla Stan, Stockholm. Bara någon månad efter Kvinnotribunalen 1993 hade Ewy Palm en separatutställning under namnet Inte Skagen. Hon fortsatte där arbetet med att synliggöra kvinnor i konsthistorien, den gången Marie Krøyer. Sommaren 1994 visade Nationalgalleriet en grupputställning på Gotland kallad Intrång i sommarhagen och där visade Ewy Palm tavlan Den svarta trädgården.
Ewy Palm avled sommaren 2018.