Greta Magnusson Grossman var en framgångsrik designer och arkitekt med egen verksamhet i Stockholm på 1930-talet och i Kalifornien efter andra världskriget.
Greta Magnusson Grossman växte upp i Helsingborg som enda barnet till Johan och Tilda Magnusson. Modern var hemmafru och fadern förestod Bageriföreningen Garanti. Föräldrarna uppmuntrade dottern att utveckla sin konstnärliga begåvning. Hon tog studentexamen 1926 vid privatskolan Ebba Lundbergs högre läroverk för flickor med främsta betyg i teckning. Därefter var hon lärling på Kärnans snickeri för att lära sig möbelsnickeri. Målet var utbildning till möbelarkitekt på Högre konstindustriella skolan i Stockholm. Hon tog examen 1931 och tillhör således pionjärerna bland utbildade kvinnliga möbelarkitekter i Sverige. Greta Magnusson Grossman studerade också arkitektur vid Kungliga Tekniska Högskolan 1939–1940. År 1933 gifte hon sig med kapellmästaren och engelsmannen Billy Grossman. De bosatte sig på det nybyggda Gärdet i Stockholm, båda yrkesarbetade och Greta Magnusson Grossman beskriver det skämtsamt som ett idealiskt samliv eftersom de olika arbetstiderna gjorde att de aldrig tröttnade på varandra.
Det var inte lätt att slå sig in på arbetsmarknaden som nyexaminerad möbelarkitekt och kvinna i början av 1930-talet. En kort tid arbetade Greta Magnusson Grossman hos Harald Westerberg. Stärkt av det andra pris hon erhöll i Hantverksföreningens möbeltävling 1933, och uppmuntrad av sin make, öppnade hon en egen butik kallad Studio i Stockholm. Samtiden beskrev henne som en tvåfaldig pionjär. Hon var den första kvinnan att vinna något överhuvudtaget i Hantverksföreningens tävling, och butiken var den första som en kvinnlig möbelarkitekt förestod. Hon framträdde ofta i tidningar som Hvar 8 Dag, Nya Dagligt Allehanda och Svenska Hem med idéer för hemmets utformning. Greta Magnusson Grossman var en varm anhängare av funktionalismen. Studios möbler var relativt exklusiva. De tillverkades i olika träslag som alm, björk och jakaranda. De var bekväma stoppade sittmöbler, ofta med djärv färgsättning. Möblerna tillverkades i små serier eller som unika pjäser. Kunderna fanns inte bara i Sverige utan också i Frankrike, Polen, Finland och Panama. Studio deltog också i många utställningar i Sverige.
Med andra världskrigets utbrott och tyskarnas ockupation av Danmark och Norge i april 1940 upplevdes Sverige som för osäkert och paret Grossman lämnade landet. De reste österut, via Sovjet, till Japan och vidare till San Francisco med båt. Genom tillfälligheter kunde Greta Magnusson Grossman år 1941 öppna en ny butik på den fashionabla adressen North Rodeo Drive i Los Angeles.
Inom några år hade Greta Magnusson Grossman byggt upp en ny verksamhet i Kalifornien. Hennes ambition var att åstadkomma enkla, billiga möbler av hög estetisk kvalitet för vanliga människor. En viktig uppdragsgivare var möbelbutiken Barker Brothers, vid den tiden världens största. De ville introducera ett modernt sortiment och Greta Magnusson Grossman engagerades både för att utforma en serie moderna möbler med mjuka linjer, lätta för ovana konsumenter av moderna möbler att acceptera, och för ett nytt showroom, vilket öppnade 1947. Uppmärksamheten med Barker Brothers gjorde Greta Magnusson Grossman känd för en större krets. Det ledde till många inredningsuppdrag i samarbete med arkitekter som Gregory Ain, A. Albert Cooling och Paul László.
Greta Magnusson Grossman ritade också hus. De var unika på så sätt att rummen och möblerna bildade en helhet. Det första låg i en brant sluttning på Waynecrest Drive i Beverly Hills och stod färdigt 1949. Villan blev ett stort genombrott för Greta Magnusson Grossman som arkitekt och presenterades bland annat i Arts & Architecture, den ledande tidskriften i ämnet vid tiden.
Sammanlagt uppfördes ett tjugotal hus av Greta Magnusson Grossman i Kalifornien. I dessa var sambandet mellan inne och ute viktigt och fokus låg på en bekväm miljö för modernt liv. Villorna för familjerna Backus, Kiernan och Hurley tillhörde de främsta, men hon ritade också flerfamiljshus och kontor. Ett tiotal finns kvar idag.
1950-talet var en blomstrande tid för modern design i södra Kalifornien. I skaran av tidens tongivande formgivare nämns Greta Magnusson Grossman bland namn som Charles Eames, Eero Saarinen och George Nelson. Hon var en av få kvinnor som lyckades slå igenom i branschen och var en av dem som definierade västkustmodernismen. Hon ritade produkter för mer än ett dussin företag. Några av hennes mest kända arbeten var för belysningsföretaget Ralph O Smith, till exempel den trebenta golvlampan i metall kallad ”Grasshopper”. Modellen tillverkades också av Bergboms i Malmö. År 1950 utvaldes den så kallade ”Cobra-lampan” till Museum of Modern Arts prestigefyllda utställning Good Design. Denna lampa representerade också amerikansk formgivning i utställningen Design for Use som turnerade i 75 länder.
Greta Magnusson Grossmans främsta formgivning skedde i samarbete med firman Glenn of California. Även en elegant stol i valnöt, stoppad sits och ryggstöd fick 1952 utmärkelsen ”Good Design” av Museum of Modern Arts. Samma år kom 62-serien, namngiven av företagets grundare Bob Baron för att den, enligt honom, var tio år före sin tid. I denna serie fanns olika bord för olika behov, alla formgivna med humor och en speciell twist samt i ovanliga materialkombinationer bestående av plastlaminatet Formica, valnöt och metall.
Greta Magnusson Grossmans arbete visades i de mest tongivande designutställningarna i 1950-talets USA. Åren 1957–1963 undervisade hon också i design vid UCLA i Los Angeles.
År 1964 lämnade Greta Magnusson Grossman yrkeslivet som designer och flyttade med sin man från Los Angeles till San Diego. Hon återupptog sitt intresse för måleri och ställde ut med den lokala konstklubben, San Dieguito Arts Guild.
Greta Magnusson Grossman dog 1999 i Encinitas norr om San Diego i USA.