Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Till avancerad sökning
 

För att göra mer avancerade sökningar och sammanställningar kan du använda Språkbankens verktyg Karp. Det rekommenderas i första hand för forskare som vill analysera de uppgifter som ligger till grund för SKBL.

  Till Karp (Extern länk)

Greta Gunhild Lovisa Molander

1908-08-232002-03-20

Rallyförare, reseskildrare, författare

Greta Molander var en svensk-norsk rallyförare som tävlade från 1930-talet fram till 1970-talet. Hon var en pionjär inom sitt område och ansågs vara ett riktigt råskinn bakom ratten. När hon inte tävlade i rally i världsklass, eller levde jetset-liv i USA, skrev hon reseskildringar och barnböcker som hon illustrerade själv.

Greta Molander föddes som Greta Gunhild Lovisa Ohlson i Ystad 1908, i rum nr 42 på Hotell Continental du Sud, som ägdes och drevs av hennes föräldrar. Fadern Olof Severin Olsson var född i Bullaren, Tanum 1873 och modern Sigrid Gunhild Malvina Ohlson i Linköping 1880. Greta Molander blev föräldralös när hon var 22 år, då båda föräldrarna gick bort med kort mellanrum.

Greta Molander föddes som Greta Gunhild Lovisa Ohlson i Ystad 1908, i rum nr 42 på Hotell Continental du Sud, som ägdes och drevs av hennes föräldrar. Fadern Olof Severin Olsson var född i Bullaren, Tanum 1873 och modern Sigrid Gunhild Malvina Ohlson i Linköping 1880. Greta Molander blev föräldralös när hon var 22 år, då båda föräldrarna hade gått bort med kort mellanrum.

Greta Molander fick nu lov att sälja det mesta hon ägde men hon valde ändå att behålla en av pappans fina bilar. En stor LaSalle, tillverkad av Cadillac, som tidigare hade körts av familjens chaufför. Greta Molander hade, som tur var, lärt sig att köra bil redan som tonåring, något som då var ovanligt för en kvinna. Redan 1929 gjorde hon sin rallydebut i Vecko-Journalens dambilstävling och kom visserligen sist, men det hade ändå gett henne blodad tand när det gällde rally.

Efter Kreugerkraschen var Greta Molander i stort behov av pengar och ställde därför upp i lopp med prispengar. Hon fick låna en Plymouth av en bilfirma för att kunna fortsätta att tävla, och hon slutade nästan alltid med goda resultat. I januari 1933 gjorde hon internationell tävlingsdebut i det kända Monte Carlo-rallyt. Sitt livs viktigaste seger som gjorde henne känd nationellt tog hon sedan på hösten samma år genom att vinna Rikspokalen, och då inte enbart i damklassen utan totalt. Sitt riktiga internationella genombrott fick hon 1937 under sitt femte Monte Carlo-rally då hon med sin Plymouth vann damklassens Coupe des Dames-trofé. Hon låg sedan länge överst på resultatlistorna och fick både berömmelse, prispengar och pokaler.

Greta Molander var äventyrlig och humoristisk. Med sin modiga livsstil och sitt blonderade hår var hon klart före sin tid och blev snart en av Sveriges mest omtalade kvinnor. Hon var dessutom känd för att köra alldeles för fort även privat. Tillsammans med kartläsaren och väninnan Helga Åhrberg-Lundberg reste hon runt i världen men det hände även att hon reste helt på egen hand, som år 1934 då hon for runt Medelhavet till Jerusalem, och året därpå genom hela USA. Genom att göra sådant som andra kvinnor inte vågade och genom sina många rallysegrar i Europa blev hon snart känd både där och senare även i USA.

I USA arbetade hon en tid som stuntkvinna i Hollywood, levde jetset-liv och var inbjuden på de finare festerna med det rätta folket. Hon var god vän med Clark Gable och det hände att hon följde med Ernest Hemingway ut på fisketur. Men det var i den två år yngre norske författaren Kaare Jahn “Petrus” Barth som Greta Molander fann sitt livs stora kärlek, och därmed flyttade till Norge 1938. Egentligen hade hon bara varit på tillfälligt besök i Norge, över påsken i Tyin Hoyfjellshotell, och planerna var att hon skulle återvända till Cannes. Genom att stanna kvar i Norge valde Greta Molander bort ett liv i lyx på den franska rivieran mot att bo med sin Kaare i byns äldsta hus i Sandefjord. Ett lyckligt äktenskap som lär ha varit ovanligt modernt och fördomsfritt när det gällde synen på trohet.

Äventyrare som hon var körde hon 1949 genom Afrika, från söder till norr. Tre år senare körde hon runt i Mexico. Med en mycket personlig stil dokumenterade hon dessa resor i text och teckningar som senare gavs ut i bokform. Greta Molander översatte även böcker från engelska till norska, bland annat några av vännen P G Wodehouses romaner. Hennes böcker för barn, som hon även illustrerat, var ett samarbete mellan henne och Kaare. Under den nazityska ockupationen av Norge hände det att Greta hjälpte vänner ur motståndsrörelsen genom att hålla dem gömda i sin lägenhet. Hon satt även fängslad av Gestapo i tre månader anklagad för att ha förolämpat en tysk officer.

När Saabs nya bilmodell 92 skulle lanseras på marknaden år 1950 gjorde man det genom att låta två av bilarna delta i det årets Monte Carlo-rally. Som förare till den ena valde man Greta Molander och till den andra Saabs egen tävlingsförare Rolf Mellde. Det blev början på ett långt och framgångsrikt samarbete mellan henne och Saab.

Från 1933 och framåt deltog Greta Molander i Monte Carlo-rallyt årligen. År 1953 blev hon kvinnlig mästare i det första Europamästerskapet. År 1962 deltog hon för sista gången, i MC-rallyts damklass. Under det Svenska Bilsportförbundets 50-årsjubileum år 1986 tävlade hon med sin Plymouth 1936, och år 1987 firade hon 50-årsjubileum i Monaco av sin första vinst i Monte Carlo-rallyt med samma bil.

När hennes tävlingsperiod var över drev hon en tid ett hälsohem i Sandefjord samtidigt som hon skrev och illustrerade kåserier för dagstidningar. Hon var känd för sin härliga underfundiga humor. Årligen körs i Norge Greta Molanders Aereslopp till hennes ära, vilket har blivit Norges största lopp för kvinnliga förare.

Greta Molander avled 2002 i Sandefjord i Norge, 94 år gammal.


Lena Bomler


Publicerat 2020-05-29



Hänvisa gärna till denna artikel, men uppge alltid författarnamnet enligt följande:

Greta Gunhild Lovisa Molander, www.skbl.se/sv/artikel/GretaMolander, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Lena Bomler), hämtad 2022-08-19.




Övriga namn

    Flicknamn: Ohlson
    Gift: Barth


Familjeförhållanden

Civilstånd: Änka
  • Mor: Sigrid Gunnhild Malvina Ohlson
  • Far: Olof Severin Olsson
  • Make: Valter Gösta Molander
  • Make: Kaare Jahn, kallad Petrus, Barth


Utbildning

  • Folkhögskola, Nyköping


Verksamhet

  • Yrke: Rallyförare
  • Yrke: Stuntkvinna, Hollywood
  • Yrke: Författare, reseskildrare, översättare
  • Yrke: Föreståndare, hälsohem


Kontakter

  • Vän: Helga Åhrberg-Lundberg
  • Vän: Pelham Grenville Wodehouse
  • Vän: Clark Gable
fler ...


Bostadsorter

  • Födelseort: Ystad
  • Ystad
  • Nyköping
fler ...


Prizes/awards



Källor

Litteratur
  • Danielsen, Elsebeth, Greta Molander: et liv i førersetet, Damm, Oslo, 2008



Vidare referenser

Litteratur
  • Lindahl, Björn, 'Rallydrottningen drar ännu ifrån: Greta Molander, 84 år, har bytt sin Plymouth mot Honda och Monte Carlo mot norska landsortsvägar', Svenska Dagbladet, 1993-08-01

  • Månzon, Rune, 'En krutgumma bakom ratten: 88-åriga Greta Molander laddar för ytterligare ett Monte Carlo-rally', Svenska Dagbladet, 1996-12-16

  • Sahlström, Bengt, 'Smittad av rallybacillen', Dagens Nyheter, 2002-04-06



Greta Molander med en Saab 92. Fotograf och år okänt (Saab Car Museum)
Greta Molander med en Saab 92. Fotograf och år okänt (Saab Car Museum)

Nyckelord

1900-talet Författare Illustratörer Tävlingsförare