Hilma Persson-Hjelm var keramiker och tillhörde Rackstadgruppen. Hon hade egen verkstad i Arvika där hon skapade med inspiration från jugendstilen. Hon blev en förebild och inspirationskälla för kommande generationer keramiker.
Hilma Maria Persson-Hjelm föddes 1877 i Rackstad, Arvika. Hon var äldst i en syskonskara på tio barn, varav två bröder dog helt unga. Föräldrarna var snickarmästaren Anders Persson och hans maka Olivia, född Magnusson.
Efter avslutad skolgång flyttade Hilma Persson-Hjelm 1899 till Stockholm där hon gick kvällskurser på Högre Konstindustriella skolan (nuvarande Konstfack). För att försörja sig arbetade hon på Rörstrands Porslinsfabrik och hade, då hon började, med sig ett rekommendationsbrev från skulptören Christian Eriksson, som var med vid tillkomsten av Rackstadgruppen. På Rörstrand hade hon formgivaren Alf Wallander som lärare och hennes arbete bestod bland annat i att göra figuriner i folkdräkter. Hon dekorerade Rörstrands första jultallrik och stannade vid fabriken till 1906.
Hilma Persson-Hjelm gjorde resor i studiesyfte till Danmark, Tyskland, England och Frankrike. Efter fullbordad utbildning flyttade hon tillbaka till Arvika och tillsammans med vännen och kollegan från Rörstrand Riborg Böving-Albråten praktiserade hon hos lokala krukmakare. I staden fanns en sedan länge etablerad lergodstradition och när Hilma Persson-Hjelm 1907 startade en egen keramikverkstad drejade krukmakarna grundformen efter hennes noggranna ritningar. Hon dekorerade och glaserade sedan pjäserna och fick dem brända i krukmakarnas ugnar.
Hon gifte sig 1909 med keramikern Rolf Hjelm men trots att hon var gift fortsatte hon med keramiken. Hilma Persson-Hjelm och vännen Riborg Böving-Albråten, som också flyttat till Rackstad, tog plats som de ledande keramikerna i Rackstadgruppen. Hilma Persson-Hjelm hade i början av äktenskapet en del uppdrag för St. Eriks Lervarufabriker i Uppsala och några av dessa pjäser samt en del egna visades på Stockholmsutställningen 1909.
Hilma Persson-Hjelm var inspirerad av jugendstilen och skapade skålar, vaser, fat och urnor med reliefer hämtade från naturen. Det kunde vara kottar, blommor, frukter eller björkhängen. På en del pjäser målade eller ristade hon vackra insekter, blad, maskrosor eller sjöstjärnor. Glasyren köptes från Tyskland och England och den speciella kornblå nyansen blandades av Rolf Hjelm. Dessa objekt signerades Hjelm-Persson men de egna arbetena med HP.
Tillsammans fick paret Persson-Hjelm tre barn, sonen Rolf föddes 1910 men dog redan 1913, dottern Hanna föddes 1911 och sonen Per 1915. Inte förrän 1918 kunde de båda keramikerna installera en egen ugn och då och då gjorde Hilma Persson-Hjelm skulpturala arbeten och byster. När barnen blev äldre fick de hjälpa till vid bränning och övervakning. Parallellt med konsthantverket arbetade Hilma Persson-Hjelm som teckningslärare på Arvika läroverk och som lärare i teckning och modellering i Arvika stads yrkesskolor under 25 år. Hon utförde även pasteller med blomstermotiv och porträtt.
Hilma Persson-Hjelm deltog i ett stort antal samlingsutställningar, exempelvis med Föreningen Arvika Konsthantverk som bildades 1922, tillsammans med många av medlemmarna i Rackstadgruppen. Riborg Böving-Albråten och Gustaf och Maja Fjæstad var några av konstnärerna. Hennes keramik fanns också med vid en utställning i San Francisco 1914. Hon var en av de mest uppmärksammade konsthantverkarna i Arvikabygden och känd som en begåvad och originell keramiker. Hon blev en framgångsrik formgivare.
Hilma Persson-Hjelm avled 1956 i Arvika i en ålder av 76 år. Hon är representerad vid Nationalmuseum i Stockholm och vid Rackstadmuseet i Arvika. Hon fick sin sista viloplats på Arvika kyrkogård.