Inga Ålenius var en folkkär svensk skådespelare som utbildades vid Stadsteatern Norrköping-Linköping (nuvarande Östgötateatern), men som för den breda publiken blev mest känd för en mängd biroller — pigor, hembiträden, mammor, grannar — som bidrog till att förstärka intrycket av vardags- och verklighetsnärhet i populära TV-serier som Hem till byn, Raskens och Mor gifter sig.
Inga Ålenius föddes 1938 i Maria Magdalena församling i Stockholm. Föräldrarna skiljdes tidigt och större delen av uppväxten tillbringade hon hos sin morfar, som var rörmokare, och mormor, som var hemmafru. Efter åtta års folkskola arbetade hon i plåsterfabrik och på Luma lampfabrik innan hon sökte och kom in på Witzanskys teaterskola där hon gick i samma klass som Britt Ekland, Evabritt Strandberg och Marie Göranzon.
Hon var 25 år när hon i fjärde försöket kom in på scenskolan vid Stadsteatern Norrköping-Linköping år 1963. Efter elevskolan gjorde hon sina första roller vid samma stadsteater. Hon spelade exempelvis Anna i Maksim Gorkijs Natthärbärget eller På botten i regi av Lars Gerhard Norberg, och Eva i Heinrich von Kleists Den sönderslagna krukan i regi av Sture Ericson, båda år 1967. Året efter fick hon anställning vid Norrbottensteatern och från 1970 till 1988 knöts hon till Folkteatern i Göteborg, där hon bland annat spelade i Kent Anderssons och Lennart Hjulströms Happyland, 1979. Under denna tid etablerade hon sig som filmskådespelare och medverkade i ett flertal TV-serier som appellerade brett och folkligt och i vissa fall knöt an till 1930-talets pilsnerfilmer. Utöver sina scenroller skulle hon medverka i fler än trettio serier och filmer i TV samt i tio långfilmer och blev på detta fält en av Sveriges mest anlitade skådespelare i mindre roller.
Sin första filmroll gjorde Inga Ålenius i Under ditt parasoll, 1968, Ragnar Frisks musikfilm med dansbandet Sven-Ingvars. Ett större publikt genomslag fick Badjävlar, Christian Lunds TV-film från 1971 med manus av Lars Molin, där hon spelade Ellen Svensson. I Sveriges mest långlivade TV-serie, Hem till byn, 1971—2006, med manus av Bengt Bratt, spelade Inga Ålenius lanthandelsbiträdet Astrid Ljung och åldrades trettio år med serien. I rollen som servitrisen Gunhild medverkade hon i Christian Lunds TV-serie Tjocka släkten, 1975, manus Lars Molin. Hon spelade Oskars piga i Per Sjöstrands Raskens, 1976, utifrån Vilhelm Mobergs roman med samma namn. I Per Sjöstrands filmatisering av Moa Martinsons Mor gifter sig, som sändes som dramaserie i Sveriges television från december 1979 till februari 1980, spelade hon Sockersirupen.
Inga Ålenius medverkade även i exempelvis Håkan Ersgårds TV-serie Hedebyborna, med manus av Sven Delblanc; hon spelade Dagmar Larsson i Skilda världar, 1996, den första svenska dramaserie som sändes fem dagar i veckan; hon spelade postkassörskan i Gunilla Linn Perssons och Lars Bill Lundholms dramaserie Skärgårdsdoktorn, 1997—2000, regi Martin Asphaug och Daniel Lind Lagerlöf; mormor Ljungh i Kristina Humles TV-version av Staffan Göthes En uppstoppad hund, 2006 och Anna, mamma till de tre systrarna i Maria Bloms debutfilm Masjävlar, 2004. Utöver dessa roller medverkade Inga Ålenius även i Ingmar Bergmans Fanny och Alexander, 1982, där hon spelade Lisen, piga i det Ekdahlska huset, och i Bille Augusts Den goda viljan, 1992, där hon spelade Alva Nykvist.
Inga Ålenius tillbringade sin sista tid i Helsingborg där hon bland annat spelade mot sin idol Nils Poppe på Fredriksdals utomhusteater i Två man om en änka, 1990, Spanska flugan, 1992, och Bröderna Östermans huskors, 1993, som blev Poppes sista föreställning. Hon gjorde även roller på Helsingborgs stadsteater. I sitt sista scenframträdande fick hon en huvudroll mot Eva Rydberg i Carin Mannheimers I sista minuten, regi Christian Tomner, år 2013. TV-tittande barn har kunnat se Inga Ålenius i tre adventskalendrar och hon medverkade flitigt i Bolibompa i rollen som Kickan i Cirkuskiosken.
Inga Ålenius avled 2017 i Helsingborg, 78 år gammal, och är gravsatt i Skogsminneslunden i samma stad.