Karin Thunberg Arfwidsson var först att som kvinna driva och äga en körskola i Sverige och blev också en av landets första kvinnliga rallyförare.
Karin Thunberg Arfwidsson föddes den 4 maj 1907 i Djursholm som dotter till Ernst Josef Thunberg, överingenjör, och hans hustru Elsa Thunberg, född Hök. I familjen fanns ytterligare tre barn. Karin Thunberg Arfwidsson föddes med ett hjärtfel, vilket gjorde att hon i så stor utsträckning som möjligt skulle hållas under uppsikt. Därför fick hon ofta följa med sin pappa till arbetsplatsen som då hette Bofors Kanonverkstad. Där fick hon lära sig allt om bensinmotorns utveckling och konstruktion. Redan vid 14 års ålder kunde Karin Thunberg Arfwidsson köra bil och hade stora kunskaper om fordonsmekanik. Hjärtfelet verkade också ha växt bort. Karin Thunberg Arfwidsson älskade att hålla sig i trim fysiskt och ägnade sig åt både ridning och tennis. Där fick hon utlopp för sin medfödda tävlingsinstinkt.
Efter första världskriget fick familjen likt många andra kämpa mot den ekonomiska depressionen. I mitten av 1920-talet dog Karin Thunberg Arfwidssons mamma, endast 41 år gammal, och i samma veva förlorade hennes far arbetet. För att stötta familjen fick Karin Thunberg Arfwidsson sluta skolan och hjälpa till att ta hand om hemmet och syskonen. Vid 18 års ålder tog hon körkort, och för att underlätta byttes familjens gamla bil till en ny Dodge. Familjens ekonomi var dock fortfarande skral, och det bestämdes att Karin Thunberg Arfwidsson, med sin kunskap om körning och teori, skulle starta en körskola.
För att få tillstånd var Karin Thunberg Arfwidsson tvungen att uppvakta så väl Polismyndigheten som Länsstyrelsen, vilka inte var särskilt begeistrade över idén om att låta en ung kvinna driva en körskola. Efter ett antal praktiska och teoretiska tester och en hel del tjat godkändes till sist Karin Thunbergs Körskola, varpå hon blev Sveriges och Skandinaviens första kvinnliga körskoleägare.
För att locka elever till körskolan, som var en av tio i Stockholm, kontaktade Karin Thunberg Arfwidsson Philipsons Automobil AB varifrån hon tidigare köpt sin Dodge och det lät henne delta i tre rallyn för att få publicitet. Att hon skulle komma att vinna alla tre tävlingarna och utklassa de manliga deltagarna hade nog ingen väntat sig. Motorpressens hyllningar visade inga gränser. Karin Thunberg Arfwidsson fick veta att Ford Motor Company saknade en kvinnlig förare till Svenska Motorklubbens (SMK) och Vecko-Journalens Dambiltävling. År 1929 begav sig Karin Thunberg Arfwidsson till företagets svenska filial i Frihamnen. Där övertygade hon direktörerna om sina rallykvaliteter och fick grönt kort att starta i tävlingen. Som kartläsare utnämndes ingenjör Nils Arfwidsson som var aktiv inom SMK och känd inom motorbranschen. I tidningarnas rapportering från mållinjen nämndes givetvis Karin Thunberg Arfwidssons körskola och eleverna började strömma till.
Körskolan låg vid familjens hem på S:t Eriksgatan 95 i Stockholm. Marknadsföringen riktades främst till kvinnor med slogans som ”Er väninna kör bil….varför inte Ni?”. Två bilar fanns till förfogande på skolan, en Dodge och en Ford Roadster, och Karin Thunberg Arfwidsson tog trots företagets slogan emot både manliga och kvinnliga elever.
Fortfarande fanns många som ansåg att kvinnor inte hörde hemma bakom ratten. Karin Thunberg Arfwidsson lät i intervjuer framföra att det var viktigt för kvinnor att ha körkort så att de kunde bidra med service såväl inom olika yrken som i hem och familj.
Samtidigt som körskolan gick framåt så fortsatte Karin Thunberg Arfwidsson tillsammans med Nils Arfwidsson sin lysande rallykarriär. Duon ställde upp i tio tävlingar och vann första priset i samtliga. Det framgångsrika paret uppmärksammades till och med av Ford Company i USA.
Karin Thunberg Arfwidsson och Nils Arfwidsson gifte sig den 9 november 1931 i Linköping och tog därefter över Södertälje Bilbolag på Nygatan 1 i Södertälje dit de sedermera flyttade. När paret fick sitt första barn gav dock Karin Thunberg Arfwidsson upp sin fartfyllda, framgångsrika men inte helt ofarliga rallykarriär. Eftersom hon inte heller längre behövde hjälpa sin familj ekonomiskt lades även körskolan ned och en mer traditionell fru- och mammaroll väntade henne. Paret fick tillsammans fem barn, tre pojkar och två döttrar.
År 1958 tilldelades Karin Thunberg Arfwidsson Kungliga Automobilklubbens (KAK) förarmärke i guld. Även om hon var stolt över märket, kände hon också att det förpliktade. I ett brev till sina barn 1983 beskrev hon sin syn på det: ”I dagens svåra trafik måste alltid hänsyn till medmänniskor o försiktighet komma i första hand.”
Karin Thunberg Arfwidsson avled den 4 mars 2002, 95 år gammal.