Kerstin Hörlin-Holmquist var möbelformgivare och hon designade inredning för offentlig miljö.
Kerstin Hörlin-Holmquist föddes i Arvika 1925. Hon var dotter till konstnären Tor Hörlin och hans hustru Greta. År 1950, under sin studietid, gifte hon sig med konstnären Erik ”Truls” Holmquist. Två år senare avslutade hon sina studier på Konstfackskolan (tidigare Tekniska skolan).
Redan under hennes utbildning lade chefen för NK Triva, Elias Svedberg, märke till den unga och begåvade Kerstin Hörlin-Holmquist. Följaktligen knöts hon efter studierna till Nordiska Kompaniet (NK). Hon ritade möbler för NK i många år. Redan 1952 kom stolen Charlotta och den tillverkades i hundratusentals exemplar. Enbart i Finland såldes stolen i över 200 000 exemplar under 20 års tid. Stolarna Adam och Eva i den så kallade Paradis-serien är andra möbler som designades av Kerstin Hörlin-Holmquist under tiden vid NK.
Kerstin Hörlin-Holmquists klassiska soffa Lustgården med korallrosa ylletyg blev mycket omtyckt. Sängen Koj, med svarvade knoppar på rygg- och armstöd, gav med sin smalrandiga klädsel ett pålitligt Carl Larsson-intryck. Kerstin Hörlin-Holmquist var också duktig på att rita tidlösa varianter av 1700-talets så kallade stegestolar, exempelvis Skrinda och Korallen som påminner om gamla stolar med fint arbetade trädetaljer. Mahognyspegeln Najad med sin infällda blomma av mässing i överstycket hör till seklets uppskattade speglar. På möbelmässorna under 1950-, 1960- och 1970-talen tilldrog sig Kerstin Hörlin-Holmquists möbler mycket stort intresse. Inredningstidningarna strödde lovord över hennes kollektioner, exempelvis tidningen Allt i hemmet där Leila Fåhræus menade att Kerstin Hörlin-Holmquists möbler var ”svensk möbeltradition på högsta nivå”. Under 1970-talet ritade Kerstin Hörlin-Holmquist också en vacker trädgårdsmöbel, The Eden Collection, tillverkad i bok med mässingsskodda ben och tassar. Då hennes modeller kopierades uppstod upphovsrättsliga problem men hon orkade inte driva rättslig process.
Från 1970-talets slut till en bit in på 1980-talet samarbetade Kerstin Hörlin-Holmquist med Kooperativa Förbundet (KF) och för dem ritade hon serien Kära släkten. KF ville erbjuda alternativ till nytillverkade så kallade epokmöbler och samtidigt anknyta till gammal svensk möbeltradition. Under sina sista år samarbetade Kerstin Hörlin-Holmquist med A&C Collection i Kristianstad, som inriktade sig på att sälja kompletta interiörer för kontor och offentlig miljö. Hennes skrivbord Regal och konferensbordet Arken, tillverkade i Evert Olssons verkstad i Karlshamn, fanns i många svenska chefskontor. Kerstin Hörlin-Holmquist formgav även metervaror, bland annat Gripsholmsrutan för NK, och tapeter. Hon skapade även kompletta sjukvårdsrum och studentbostäder.
För Kerstin Hörlin-Holmquist aktualiserades utställningar sent i livet. Först kom utställningen Kerstins Möbler på Hantverksmuseet i Ängelholm 1989. Den gjordes med hjälp av hennes egna skisser, prototyper och möbler, speglar, tapeter, mattor och tyger. Till utställningen hämtades möbler från hennes och maken Truls sommarhus i Torekov. Dåvarande inredningsarkitekten vid Statens fastighetsverk, Göran Faust, deltog i arbetet med Kerstins Möbler. Han hade ofta anlitat henne när han skaffat möbler till svenska ambassader och offentliga rum över hela världen. År 1992 öppnades även en specialutställning med hennes möbler och hennes fars målningar på Waldemarsudde i Stockholm.
Kerstin Hörlin-Holmquist avled 1997.