Marthe Bohm var en mångsidig konstnär med huvudsaklig verksamhet i Hudiksvall.
Marthe Bohm föddes 1898 i Varnsdorf i nordligaste delen av Böhmen, som då var en del av Österrike-Ungern. Staden hade en viktig textilindustri och där arbetade fadern, Franz Kieseberg, som textiltecknare, vilket motsvarar dagens textildesigner. I familjen växte fyra systrar upp och av dem ansågs Marthe Bohm vara den som ärvt faderns konstnärliga färdighet varför hon tilläts studera konst. I familjen talades tyska och familjen tillhörde den Gammalkatolska trosinriktningen (en utbrytning från katolska kyrkan). Fadern dog 1919 i Spanska sjukan. Modern, Adele Kieseberg, hade sinne för affärer och öppnade en pappershandel i bottenvåningen av familjens hus.
Marthe Bohm fick sin första konstnärliga bildning vid den lokala konstfackskolan i Varnsdorf. Som 23-åring flyttade hon till Dresden där hon utbildade sig vid Akademie der Bildenden Künste Dresden (nuvarande Hochshule für Bildende Künste Dresden, HfBK) 1921–1927. När hon hade varit där i två år kom svensken Gösta Bohm till samma skola. De blev ett par, gifte sig 1927 och flyttade till hans hemstad Hudiksvall samma år.
Förutom ett halvår i Stockholm och ett år i Tyskland kom paret Bohm att vara Hudiksvall troget resten av sina liv. De försörjde sig som konstnärer, målade tavlor och utförde offentlig utsmyckning.
Vid studierna på 1920-talet hade Marthe Bohm mött ”den nya sakligheten” som hade stor påverkan på hennes fortsatta måleri. Hon utförde porträtt, stilleben och landskapsvyer. Under 1940-talet började hon måla kubistiskt, i vad som brukar kallas "den måleriska kubismen". Motiven hon valde för detta abstrakta måleri var gärna stilleben och landskap. De hämtades ofta från hennes och makens många resor under 1950- och 1960-talet i Spanien, Frankrike, Italien och Grekland. Hennes varma religiositet återspeglades i en del verk, där det religiösa sattes in i en vardaglig kontext.
Som ung i Varnsdorf hade Marthe Bohm tecknat textilmönster. Hon kom sedan att arbeta en del med reklambilder, både i Tyskland och i Sverige. Hon utförde även gratulationer med miniatyrer i närmast medeltida stil.
Redan första året i Sverige, 1927, ställde Marthe Bohm ut sin konst i Gävle och året efter i Hudiksvall. Det kom sedan att bli många utställningar i Gävleborgs län, ibland tillsammans med maken. Egna utställningar visades även i Ljusdal, Bollnäs, Söderhamn och Gävle. Hon deltog också i samlingsutställningar i Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Malmö, Oslo, Halmstad, Sandviken, Falun, Agrigento, Paris och Monaco.
Som maka, mor och värdinna hade inte Marthe Bohm samma förutsättningar att arbeta med sin konst som maken hade. Hon kom på så sätt att stå i skuggan av honom. Efter att dottern vuxit upp ökade möjligheten till ett mer jämlikt konstnärskap hos paret Bohm.
Marthe Bohm avled 1972 och är begravd på Hudiksvalls kyrkogård.