Ruth Almén var musiklärare, tonsättare och skribent.
Ruth Almén föddes 1870 i Solberga, Bohuslän, som dotter till kyrkoherden Johan Aron Andersson Almén och hans hustru Johanna Karolina Hellevi. Ruth Almén var näst äldst av fem syskon. Sannolikt fick hon från barnsben lära sig spela klaver och sjunga. Att hitta på melodier och att teckna och skriva ingick också i dåtidens sysselsättningar för barn. Miljön i prästgården förefaller ha varit generös och kultiverad.
Ruth Almén studerade för flera lärare. Hon reste till Stockholm och fick undervisning i piano av Richard Andersson och därefter av Knut Bäck i Göteborg. Hon reste till Berlin kring sekelskiftet 1900 och studerade för pianisten Heinrich Barth. Senare reste hon även till Paris där hon studerade för pianisten Robert Lortat. Harmonilära och kontrapunkt studerade hon för Gustaf Hägg i Stockholm och för Wilhelm Stenhammar i Göteborg. Hennes verkförteckning är sparsmakad och innehåller en pianokonsert, en sonat för violin och piano, två pianosonater, några småstycken för piano samt nio sånger. Hennes stil är senromantisk och har en klang av Johannes Brahms men kanske än mer av Wilhelm Stenhammars kammarmusik.
Från 1897 var Ruth Almén lärare i piano och musikteori och vid sidan om sin verksamhet som pianist och lärare var hon också tonsättare, poet och skribent. År 1895 publicerades hennes första diktsamling Vid synranden under pseudonymen Runar Alm, en pseudonym hon använde fram till 1904. Förutom poesi skrev och publicerade hon under 1900-talets början flera berättelser för barn och senare även artiklar som publicerades i flera nummer av Kvinnornas tidning år 1925.
Under större delen av sitt liv bodde Ruth Almén i Göteborg. Det musikaliska klimatet för kvinnor var bättre i Göteborg än i många andra städer. Elfrida Andrée var både domkyrkoorganist och undervisade många göteborgskvinnor. Mellan 1897 och 1929 ledde hon tillsammans med sin systerdotter Elsa Stenhammar folkkonserterna i Göteborg. Elsa Stenhammar var mycket aktiv både som pedagog och körledare och hon hade stor social kompetens. Med sin kusin Wilhelm Stenhammar samarbetade hon kring orkestern och hon bildade konserthuskören. Även om det bara finns bevis för att Ruth Almén studerade för Wilhelm Stenhammar förefaller det mycket troligt att hon hade kontakter även med kretsen kring Elfrida Andrée och Elsa Stenhammar.
Ruth Almén dog i Göteborg 1945.