Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Till avancerad sökning
 

För att göra mer avancerade sökningar och sammanställningar kan du använda Språkbankens verktyg Karp. Det rekommenderas i första hand för forskare som vill analysera de uppgifter som ligger till grund för SKBL.

  Till Karp (Extern länk)

Ulla Anne-Marie Ericson Åström

1922-12-112002-11-24

Textilkonstnär, formgivare

Ulla Ericson Åström var en av 1900-talets stora mönsterskapare av tryckta tyger. På frilansbasis ägnade hon sig i ett halvt sekel åt formgivning till textilindustrin.

Ulla Ericson Åström föddes 1922 i Mjölby som yngst bland sex syskon i ett konstnärligt präglat hem. Fadern Knut Werner Dahlström var utbildad finsnickare och grundade 1909 firman Mjölby decoupeurfabrik, vilken 1937 bytte namn till Mjölby Intarsia. Fabriken hade sin storhetsperiod under 1930-talet, då intarsiaarbeten efterfrågades till bland annat nya fartygsinredningar och bankpalats. Tre av syskonen kom att arbete i familjeföretaget, varav två bröder utbildade sig till dekupörer. Den kreativa miljön påverkade Ulla Ericson Åström och hon etablerade tidigt ett intresse för form och mönster. Hon ritade även under uppväxten enklare mönster som fadern sedan tillverkade i intarsia.

Ett av Ulla Ericson Åströms stora intressen var mode och hon sökte till Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) i Stockholm. Efter ett år bytte hon till den nystartade modelinjen på Anders Beckmans skola (nuvarande Beckmans designhögskola) i Stockholm. Skolan grundades år 1939 av reklamtecknaren Anders Beckman och textilformgivaren Göta Trägårdh. Skolan hade tre linjer, reklam, illustration och mode och blev ett viktigt centrum för den nya mönsterkonsten. Göta Trägårdh var huvudlärare i mönsterkonstruktion och modeteckning och kom att bli en betydelsefull kontakt för Ulla Ericson Åström.

På Beckmans träffade Ulla Ericson Åström reklammannen Olle Ericson, som undervisade på skolan. De bosatte sig på Eriksberg på Drottningholm, där en ateljé iordningställdes. År 1948 föddes dottern Maria, som också utbildade sig på Beckmans och följde moderns konstnärliga bana inom konstindustri och textil. Efter Olle Ericsons allt för tidiga bortgång gifte Ulla Ericson Åström om sig med arkitekten Kjell Åström. De flyttade till Lund 1967 och blev kvar där i 20 år. De hade redan 1958 köpt en äldre gård på Österlen, som hade stora renoveringsbehov och tillsammans med lokala hantverkare började en varsam ombyggnad. Stallängan byggdes om till sommarateljé och där skapades flera av hennes mönster.

Ulla Ericson Åström blev uppmärksammad redan under studietiden och framställdes i samtida press som en av Göta Trägårdhs duktigaste elever. Som yrkesverksam ägnade hon sig åt modeteckning och konsthantverk men framför allt åt industriell formgivning av tryckta mönster. Ett av sina första tygmönster gjorde hon 1944 för Märthaskolan. De svenska textilföretagen hade svårt att importera såväl mönster som tyger under kriget och det innebar att de istället vände sig till de inhemska formgivarna. Göta Trägårdh blev 1944 konsult och konstnärlig rådgivare vid Gefle Ångväveri AB. Tillsammans med företagets konstnärliga ledare Bengt Müller satsade de på unga formgivare, däribland Ulla Ericson Åström som gjorde några moderna mönster för företaget. Hennes mönster passade såväl till kläder som till inredning, vilket var helt nytt på 1940-talet. Flera av de tidiga moderna mönstren var före sin tid och blev stilbildande med en rad efterföljare.

Göta Trägårdh blev 1954 konstnärlig ledare för Stockholms Bomullsspinneri AB, Stobo, och företaget tog ett nytt djärvt grepp och satsade stort på en modern mönsterproduktion. Textilformgivare, konstnärer och arkitekter bjöds in för att rita mönster och Stobo blev snabbt en ledande producent av konstnärligt utformade tryckta inredningstextilier. Ulla Ericson Åström gjorde flera mönster för Stobo som blivit moderna klassiker, däribland Robin Hood, Eklöv och Änder. Hennes mönster är inspirerade av naturen och dess växtlighet med en stilsäker och stram men ändå romantisk utformning.

Ulla Ericson Åström deltog i en rad mönstertävlingar för tapeter, tyger, modekonfektion, skor och mattor. Hennes bidrag blev alltid uppmärksammade och prisbelönta. I den prestigefyllda mönsterpristävlan som Stockholms Bomullsspinneri anordnade 1959 vann hon första pris. Även i Gamlestadens Fabrikers AB:s mönsterpristävling 1962 vann hennes julmönster Granen (Grankvist och Äppelkvist). Det är det enda julmönstret som har vunnit en svensk mönstertävling. Under 1950-talet gjorde hon tygtryck för den franska textilfirman Staron. Hon arbetade även i andra material och formgav bland annat smycken med en modern karaktär, som passade till tidens modevisningar. Smyckena blev även omtalade i samband med att de visades på H55, den internationella arkitektur-, konstindustri- och heminredningsutställningen i Helsingborg 1955.

Under 1960- och 1970-talen då textilkonsten mer och mer frigjorde sig från tidigare uttryck skapade Ulla Ericson Åström tredimensionella textila skulpturer av djur och växter. Hon fortsatte att arbeta med dessa former och medverkade på flera utställningar in på 1990-talet, den sista på det i slutet av 1990-talet nyöppnade Galleri Inger Molin i Stockholm.

Ulla Ericson Åström avled 2002 i Stockholm.


Anna Lindqvist


Publicerat 2021-02-04



Hänvisa gärna till denna artikel, men uppge alltid författarnamnet enligt följande:

Ulla Anne-Marie Ericson Åström, www.skbl.se/sv/artikel/UllaEricsonAstrom, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Anna Lindqvist), hämtad 2024-04-26.




Övriga namn

    Flicknamn: Dahlström


Familjeförhållanden

Civilstånd: Gift
  • Mor: Amanda Dahlström, född Nilsson
  • Far: Knut Werner Dahlström
  • Bror: Gösta Verner Dahlström
fler ...


Utbildning

  • Yrkesutbildning, Stockholm: Konstnärlig utbildning, Tekniska skolan (nuvarande Konstfack)


Verksamhet

  • Yrke: Textilkonstnär, formgivare, frilans


Kontakter

  • Mentor: Göta Trägårdh
  • Kollega: Bengt Müller
  • Kollega: Inez Svensson
  • Kollega: Hedvig Hedqvist


Bostadsorter

  • Födelseort: Mjölby
  • Mjölby
  • Stockholm
fler ...


Prizes/awards



Källor

Litteratur
  • Ericsson, Anne-Marie, 'Modernismens genombrott', Svenska textilier: 1890-1990, Lund, 1994

  • Ericsson, Anne-Marie, Svensk smyckekonst från jugend till postmodernism, Ica, Västerås, 1990

  • Lindqvist, Anna & Odenbring Widmark, Marie, Tryckt till jul, Carlsson, Stockholm, 2014

  • Wedin, Cia, Mönsterträdgård: en bok om formgivaren Maria Åström, Scandi Edition, Stockholm, 2016

Opublicerad källa
  • Uppgifter från Maria Åström



Vidare referenser

Litteratur
  • Tarschys, Rebecca & Hedqvist, Hedvig, 'Formgivare med absolut gehör', Dagens Nyheter, 2002-12-05



Ulla Ericson Åström i Roosval, Johnny, Gösta Lilja & Knut Andersson (red) Svenskt konstnärslexikon, Allhem, Malmö, 1952-1967. Fotograf okänd. Bildkälla: Wikimedia Commons
Ulla Ericson Åström i Roosval, Johnny, Gösta Lilja & Knut Andersson (red) Svenskt konstnärslexikon, Allhem, Malmö, 1952-1967. Fotograf okänd. Bildkälla: Wikimedia Commons

Nyckelord

1900-talet 2000-talet Formgivare Konstnärer Textilkonst