Louise Adelborg var en betydelsefull formgivare och textilkonstnär, verksam från 1910-talet till slutet av 1950-talet. I vår tid är hon kanske mest känd för porslinsserien Swedish Grace.
Louise Adelborg föddes 1885 och växte upp med två bröder på Östermalma gård utanför Nyköping, som dotter till kaptenen Otto E. Adelborg och friherrinnan Jacquette De Geer. Hon var släkt med de tre systrarna Gertrud Adelborg som var rösträttskvinna samt konstnärerna Ottilia Adelborg och Maria Adelborg. Redan som barn målade hon akvareller och skapade mönster.
Louise Adelborg utbildade sig till teckningslärare med inriktning på mönsterritning vid Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) i Stockholm under åren 1903–1906 samt 1906–1909 . Därefter gjorde hon studieresor till England, Italien och Frankrike. Hon återkom till Stockholm 1911 och bosatte sig på Västra Trädgårdsgatan, för att 1915 flytta vidare till Fredrikshovsgatan. Där öppnade hon en ateljé. År 1922 flyttade hon till Grev Turegatan där hon bodde resten av sitt liv.
Louise Adelborg debuterade 1916 på Galleri Gummeson i Stockholm med keramik och broderi. Där visade hon bland annat lampor. Hon anställdes som formgivare på Rörstrands Porslinsfabrik 1917, först som frilans och från 1926 till 1957 som anställd. Men hon var fortsatt knuten till fabriken under resten av sitt liv.
För Rörstrands Porslinsfabrik skapade hon bland annat vasen Vase, 1923, med veteax som dekor, som var inspirerad av Vasakärven. Vase visades på Parisutställningen 1925. Veteaxet återkom senare även i den servis som från början hette Nationalservisen, NS. Den har ett mönster bestående av ett stiliserat veteax i relief. Den visades första gången på Stockholmsutställningen 1930. Servisen var länge i produktion och återlanserades 2001 under namnet Swedish Grace, och är alltjämt i produktion. Louise Adelborg skapade även några dekorer som användes vid Lidköpings Porslinsfabrik.
Louise Adelborg var även en skicklig textilkonstnär, med broderi som ett stort intresse. Hon skapade till exempel ett antal textilier med religiösa motiv. Bland dessa märks ett antependium till Riddarholmskyrkan i Stockholm. Hon skapade också tygmönster för Almedahl-Dalsjöfors AB.
Från att Louise Adelborg var 25 till 85 år tillbringade hon somrarna på västkusten, i Ulvesund. Där hade hon ett spartanskt hus som också tjänade som ateljé. Med en eka med motor tog hon sig runt i bygden. Av grannarna beskrevs hon som förtjusande, vacker och trevlig. Hon var lång och smal, bar stora hattar och långa kjolar. Louise Adelborg var religiös, intresserad av mystik och existentiella frågor och medlem av Edelweissförbundet, precis som Hilma af Klint.
Särskilt förtjust var Louise Adelborg i blommor. Hon bidrog till att ta fram landskapsblommorna, som hon målade till tavlor, tygtryck och vykort. Själv sade hon att ”porslinet var för en större publik, men broderierna var för min själ”.
Louise Adelborg finns representerad på Nationalmuseum och Röhsska museet i Göteborg.
Louise Adelborg blev 86 år och dog 1971. Hon ligger begravd på Norra Begravningsplatsen i Solna.