Agnes Wieslander var konstnär och målade främst landskap och stilleben i olja. Hon var en av stiftarna till Konstnärsgruppen 1913.
Agnes Wieslander föddes den 21 juli 1873 som yngsta barn till häradshövding Svante Vitalis Wieslander och hans hustru Caroline. Paret hade tidigare barnen Iwar, Kristina, William och Allan. Familjen bodde på gården Tockarp i Hjärnarp i Ängelholms kommun. Gården var på den tiden en bostad för häradshövdingen i Bjäre härad och ägdes av släkten Wieslander. Trots att gården numera har gått ur släkten hänger ännu några verk av Agnes Wieslander i det gamla boningshuset.
Agnes Wieslander började måla redan på 1880-talet. Signerade målningar finns från 1893. Hon använde sig oftast av monogramsignatur, det vill säga hon målade ihop A med W så att bokstäverna bildade en enhet. Det finns också verk signerade AW och med hela hennes namn.
Agnes Wieslander reste 1896 till Köpenhamn för att studera konst för professor Harald Foss och stannade där fram till 1899. I början av 1900-talet studerade hon på Académie Colarossi i Paris, en konstskola som accepterade även kvinnliga studenter och tillät dem att teckna nakna manliga modeller. Väl hemma i Sverige började hon på Valands Konstskola (nuvarande HDK-Valand) i Göteborg där hon undervisades av Carl Wilhelmson.
Då Svenska Konstnärernas Förening hade en samlingsutställning i Stockholm 1902 debuterade Agnes Wieslander. Som medlem deltog hon också i Skånska konstnärslagets (nuvarande Skånska Konstnärsklubben) utställningar mellan 1903 och 1912 och i ett tiotal med Skånes konstförening. Hon fanns bland deltagarna då utställningar arrangerades av Föreningen Svenska Konstnärinnor och Sveriges Allmänna Konstförening.
År 1906 företog hon tillsammans med vännen Tora Vega Holmström en resa till Stuttgart där de fick studera för professor Adolf Hölzel. Denna studieresa var av stor vikt för Agnes Wieslanders framtida konstnärskap. Hon återvände under flera år till Stuttgart där hon kunde följa Hölzels utveckling. Han blev berömd för sin tolvdelade färgkrets och Agnes Wieslanders egen kolorism förändrades i en liknande riktning. På ytterligare en resa till Paris studerade hon särskilt stilleben och hur hon kunde få fram en dekorativ förenkling av motivet.
Agnes Wieslander målade helst stilleben, interiörer och landskap och vid 1910-talets slut tillbringade hon en längre tid i Västerbotten. Där hittade hon motiv i snölandskap och fjäll och hon påbörjade också ett självporträtt där hon iklädd en stor pälsmössa står med snöiga vidder i bakgrunden. Detta porträtt förblev ofullbordat.
I sina interiörer var hon noga med att få med många detaljer som visar på dåtidens inredningsmode, med spetskantade gardiner, antimakasser, mönstrade tapeter och möbeltyger. I en interiör från skomakarens verkstad ligger hans verktyg på bordet framför honom och i ett rum i bakgrunden sitter hans hustru. Hennes stilleben är ofta utförda i en kraftfull stil med mustig kolorit. Ett bra exempel på detta är Stilleben med apelsiner som målades 1909. Landskapsskildringarna är utförda i ljusare färger än hennes stilleben. I tidningsrecensionerna beskrivs de ibland som ”torra”.
Då Agnes Wieslander inte tyckte att hennes egen konstsyn stämde med den förhärskande i Skånska konstnärslaget, begärde hon 1912 utträde ur föreningen. Året efter var hon en av stiftarna till Konstnärsgruppen 1913 tillsammans med bland andra Tora Vega Holmström och Ellen Trotzig. Samma år visade konstnärinnorna sina verk vid en utställning i Landskrona. Agnes Wieslander var även representerad vid Baltiska utställningen, en industri- och hantverksutställning i Malmö 1914.
Tillsammans med målarkollegorna Ester Almqvist och Maja Fjæstad ställde Agnes Wieslander ut oljemålningar i Malmö 1918. Konstkritikern på modet Hakon Hedemann Gade kallade henne i en artikel i Svenska Dagbladet för en ”fin och diskret konstnärinna” och landskapsskildringen Septembereftermiddag fick berömmet ”ett litet mästerverk”.
Under lång tid levde och verkade Agnes Wieslander på Tockarp. Ateljéfönstret finns bevarat. I början av 1920-talet drabbades Agnes Wieslander dock av sjukdom och tvingades på grund av tilltagande lamhet att upphöra med sitt konstnärskap. Två år senare visades två retrospektiva utställningar av hennes verk i Malmö och Lund. Vid Malmö museum är hon representerad med bland andra oljemålningen 80-talssalong och vid Nationalmuseum i Stockholm med Våraningar. Även i Tomelilla konstsamling ingår hennes verk.
Agnes Wieslander avled i sitt hem den 1 december 1934 i en ålder av 61 år. Hennes stoft vilar på Hjärnarps kyrkogård. År 1937 anordnades en minnesutställning på Malmö museum.