Edith Fischerström var målare och grafiker, känd för sina porträttmålningar. Högt upp i åldern började hon även skulptera. Ett flertal av hennes verk finns att se på olika svenska museer.
Edith Fischerström föddes 1881 i Stockholm som det yngre av två barn till Elvira och Carl August Olsson. Under barndomen hade familjen även unga ogifta kvinnor anställda i hushållet.
Åren 1901—1903 studerade Edith Fischerström vid Kungliga Akademien för de fria konsterna (Konstakademien) där hon hade konstnären Axel Jungstedt och konstprofessorn Oscar Björck som lärare. Under de kommande åren undervisade hon i teckning vid Sollefteå privata elementarläroverk. Hon hade då träffat sin blivande man, Carl Fischerström, som tjänstgjorde som löjtnant inom trängkåren. De gifte sig 1905, och året efter föddes sonen Iwan.
I takt med att maken fick nya posteringar gick flyttlassen från Skåne, via Eksjö till Sollefteå. Dottern Louise föddes 1909. När Carl Fischerström avled 1922 flyttade Edith Fischerström tillbaka till Stockholm med de båda barnen.
I takt med att maken fick nya posteringar gick flyttlassen från Skåne, via Eksjö till Sollefteå. Dottern Louise föddes 1909. När Carl Fischerström avled 1922 flyttade Edith Fischerström tillbaka till Stockholm med de båda barnen.
Edith Fischerström skar ett antal träsnitt med Stockholmsmotiv som gavs ut i ett album 1928 och några år senare fann hon motiv på Västkusten. Göteborgs hamn och Götaverken är svartvita, suggestiva träsnitt som ger en dramatisk känsla. Hon utförde många porträtt — på Nationalmuseum finns exempelvis en oljemålning föreställande textilkonstnären Annie Frykholm. Tavlan är målad 1934 och avbildar en mogen kvinna som ger intryck av att ha starkt patos. Hennes blick och händer fångar betraktarens ögon.
Edith Fischerström målade och tecknade också landskap, ofta med motiv från studieresorna utomlands samt Halland och Skåne. Då hon för andra gången visade sina konstverk på Galerie Moderne i Stockholm 1949 tyckte Dagens Nyheters recensent att hon hade nått fram till en större och mer självständig syn på sitt måleri, och gav omdömet ”ett äkta kvinnligt lyrisk-patetiskt sinne som här manifesterar sig”.
I samband med en retrospektiv utställning på Konstnärshuset 1956 berömdes hon för sin mångkunnighet och sin artistiska lidelse, och hon ansågs vara en god träsnittare. Hon sågs också som en utmärkt porträttör med sinne för människor. En rad separatutställningar ägde rum under 1950- och 1960-talen på Konstnärshuset i Stockholm, i Skövde, på Malmö Museum och i Köpenhamn. Hennes djurimpressioner — snabba intryck av exotiska djur som lejon och apor — fick sina platser på Moderna Museet.
Vid 74 års ålder började Edith Fischerström även skulptera djurfigurer och byster. Bland de kända profiler som hon avbildade kan nämnas Karen Blixen, Anna Branting, Gerda Lundequist, Eyvind Johnson samt Vilhelm Moberg med sin omisskännliga haka.
Då Edith Fischerström skulle måla ett porträtt hade hon aldrig modellen framför sig. Hon träffade personen, gjorde några snabba skisser från fem olika håll och gick sedan hem och arbetade. Till inspiration kunde hon ha modellens musik eller skrivna texter. Med hennes egna ord ”byggde hon upp dem inifrån”. I en intervju 1963 sa hon sig önska åtminstone två år kvar att leva, vilket hon också fick, och sedan ytterligare ett par.
Den 9 september 1967 var Dagens Nyheters rubrik ”Fru Fischerström bland sina gubbar”. Artikeln berättade att konstnärinnan, nyss uppstigen från sjuksängen, hade vernissage på Konstnärshuset med oljemålningar, reliefer och skulpturer. En dryg månad senare avled Edith Fischerström i en ålder av 86 år. Förutom på Moderna Museet och Nationalmuseum finns hon idag representerad vid Göteborgs konstmuseum, Kalmar konstmuseum och i Statens porträttsamling. Hennes stoft vilar på Norra begravningsplatsen i Solna.