Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth var modeskapare, konsthantverkare och formgivare. Hon var pionjär bland de klädskapande konsthantverkarna och öppnade Stockholms första designbutik.
Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth föddes 1924 och växte upp som enda barnet till skogsförvaltaren Hjalmar Hjorth och hans hustru Helmi. De bodde först i Västra Husby i Östergötland och flyttade därefter till Mellösa i Södermanland. Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth fick tuberkulos redan under skoltiden och vistades under långa tider på sjukhus. När fadern dog 1944 flyttade hon tillsammans med modern till Stockholm där hon bland annat utbildade sig på reklamskola. År 1948 öppnade mor och dotter en egen butik, ”Firma Hjalmarsdotter”, på Sibyllegatan i Stockholm. Butiken hade ett för tiden helt nytt koncept där både Hjördis Hjalmarsdotter Hjorths egendesignade och tillverkade kläder och andra konsthantverkares alster såldes. Bland utställarna fanns bland andra träsnidaren Jonny Mattsson, glaskonstnärerna och keramikerna Tom och Grete Möller samt silversmeden Torun Bülow-Hübe.
Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth utvecklade en alldeles egen stil, där hon var inspirerad av nordiskt hantverk, hemslöjdens mönster och dess goda kvaliteter. Formspråket var dock mycket djärvt och modernt. Hon ville skapa något nytt med utgångspunkt från gamla hantverkstraditioner. Kläderna skulle vara tidlösa och framhäva individen som bar dem. Hon följde arbetet från början till slut. Hon skissade och vävde själv de första proven som förebild för väverskor, sömmerskor och hantverkare. Sedan såldes allt i den egna butiken. Hon formgav inte bara kläder, utan även hattar, träskor, sandaler, väskor, plädar och silversmycken. Hennes produkter väckte med tiden alltmer uppmärksamhet och verksamheten utökades. Ganska snart öppnade hon en större butik och ateljé på Nybrogatan och en utställningslokal på Styrmansgatan. År 1964 hade hon 42 hantverkare sysselsatta, varav 20 väverskor. Westmans Textilateljé i Falun handtryckte några av hennes mönster. Hennes mor Helmi var hela tiden engagerad i verksamheten och skötte affärerna och bokföringen. Hennes goda vän, fotografen och journalisten Ragnvi Gylder, hjälpte också till i rörelsen.
Hjördis Hjalmarsdotter Hjorths kreationer såldes även utomlands i bland annat Schweiz och USA. Hon hade en mycket uppmärksammad utställning på Galerie Mouffe under modemässan i Paris 1964. Hon vävde tyget till alla kläderna själv och varje modell var ett konstverk. Hela kollektionen hade det poetiska namnet När skönheten kom till byn, då var klokheten där en allusion på Nils Ferlins klassiska folkvisa. Kläderna hade namn som ”Midsommarvaka”, ”Vemod” och ”Fattigfest”. I utländsk press kallades hon för ”Sveriges Dior”. Huset Dior erbjöd nämligen henne att köpa en hel kollektion mot att få sprätta bort etiketterna ur hennes plagg. Men hon ville att de skulle förbli hennes egna unika plagg från Sverige.
År 1965 öppnade Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth butik, ateljé och utställningslokal i kulturreservatet Gamla Linköping. Hon var född i Östergötland och ville gärna återvända till hembygden. När hon blev tillfrågad av intendent Lennart Sjöberg, som var initiativtagare till Gamla Linköping, tyckte hon att miljön där var mycket inspirerande. Dessutom trodde hon att det skulle vara enklare att etablera kontakter med duktiga hantverkare i Östergötland än i Stockholm. Hennes plan var att flytta hela sin verksamhet till Gamla Linköping. Planen kom emellertid aldrig att realiseras eftersom hon avled redan i maj 1967 i sviterna av tuberkulosen.