Maj Lindman var en av Sveriges främsta barnboksförfattare och illustratörer med en mycket omfattande utgivning här hemma och i de nordiska länderna, men särskilt i USA och Kanada.
Maj Lindman föddes som Mary i Örebro 1886. Föräldrarna deltog mycket aktivt i kulturlivet i staden. Fadern Christian Lindman var civilingenjör och adjunkt i fysik och matematik vid Karolinska läroverket (nuvarande Karolinska gymnasiet), samt sekreterare i det litterära sällskapet Concordia. Modern Edla var konsertpianist. Hennes yngre syster Eva dog vid 12 års ålder.
Efter studentexamen vid Risbergska skolan flyttade Maj Lindman till Stockholm och inledde konststudier bland annat vid Kerstin Cardons målarskola och som privatelev hos konsthistorikern Carl Gustaf Laurin för att sedan antas som elev vid Kungliga Akademien för de fria konsterna 1906. På Konstakademien blev hon särskilt uppmärksammad och utsågs till årets bästa elev 1906. Hon var studiekamrat med Margarita Kronberg, dotter till professor Julius Kronberg och bodde hos familjen under studietiden. Hon flyttades till högre klassen 1907 men tvingades sluta året därpå, sedan hon blivit med barn. Fader till barnet var konstnären Gustav Jansson-Jan som också var elev på Konstakademien och som till skillnad från Maj Lindman fick fullfölja sina studier. Sonen Åke föddes 1909. Efter giftermål med Gustav Jansson-Jan flyttade familjen till Stora Tuna i Dalarna där döttrarna Birgitta (Brita) och Karin föddes 1913 och 1914. År 1915 återvände familjen till Stockholm och bosatte sig på Södermalm.
Maj Lindman blev tidigt anlitad som illustratör i olika tidskrifter och i bokutgivning och kallade sig tidigt tecknare, även om hon också var målare. Debuten i boksammanhang skedde 1914 med illustrationer och omslag till Vilhelm Nordins Bolles bedrifter. Ett tidigt uppdrag var omslagsbilden till Agnes von Krusenstjernas första roman Helenas första kärlek, 1918. Hon utförde hundratals bokillustrationer med en ökande omfattning efter skilsmässan från Gustaf Jansson-Jan 1921, efter vilken hon ensam försörjde sig och sina tre små barn.
Från 1920-talet och under hela sitt liv var hon verksam både som författare av egna bilderböcker om barn och djur samt som illustratör av andra författares utgåvor. Hon skapade ett sjuttiotal egna illustrerade barnböcker. Hennes mest omfattande utgivning räknat i tryckta exemplar är böcker utgivna i USA och Kanada. Hon gjorde även skolplanscher, till exempel en om årets månader. De fanns i svenska folkskolor under många år. Som illustratör gjorde hon förstasidor åt mode- och designmagasinet Saisonen samt Husmodern och Flickornas jul. Hennes bokmärkesserier är eftersökta av samlare.
Maj Lindmans författarskap är, trots att det inleddes på 1920-talet, aktuellt än idag. Hon skrev och tecknade framförallt ett tjugotal böcker om pojkarna Snipp, Snapp och Snurr och de tre flickorna Rufsi, Tufsi och Tott. Med namnen Flicka, Ricka och Dicka är de sistnämnda mycket kända i USA och Kanada. I slutet av 1980-talet hade böckerna sålts i mer än en miljon exemplar och säljs alltjämt som nytryckta och på antikvariat.
De första böckerna i de två serierna handlar om pojkarna Snipp, Snapp och Snurr och gavs ut av Bonniers från 1921 och i USA tio år senare. I den första boken förvandlas de i en incident till pepparkaksgubbar hos en bagare och räddas av en godhjärtad prinsessa. I den andra, Snipp Snapp Snurr och trollhästen, på engelska The Magic Horse, förtrollas barnens gunghäst som flyger med dem till ett fantasieggande sagoland. Där möts de av en leksugen prinsessa som bjuder dem sina ljuvligaste godsaker och en flödande saftfontän. Böckerna blev mycket populära i USA.
Det var genom förmedling av Albert Bonnier som det amerikanska förlaget Albert Whitman & Company i Chicago började ge ut Maj Lindmans böcker om trillingparen. Det ansågs att hennes verk inte helt passade in i den svenska traditionen men kanske bättre i USA. De barnböcker som var på modet en bit in på 1900-talet var mer av karaktären sagobokssagor i John Bauers och Elsa Beskows anda. Maj Lindmans berättarstil utvecklades till att bli mera vardagsnära. Hon förmedlade en naken, vardaglig och enkel realism som var långt från tomtar och troll. Hon såg på barn som kunniga och värda respekt. Pojkarna var hjälpsamma, generösa och hade stor glädje av att ge bort något betydelsefullt. Alice Dalgliesh, lektor vid Columbia University i USA skrev om pojkarnas agerande: “It is one of the stories we have in which children actually do something for someone”.
Maj Lindmans bilder är klara och tydliga och lätta för barn att identifiera sig med. Det passade i Amerika. Det underlättade att hon själv illustrerade och skrev sina texter på engelska. Det blev sammantaget 25 olika berättelser om barns äventyr som gavs ut i USA och Kanada under åren 1932—1960. De präglades av välvilja och ansvar. Böckerna har sedan tryckts om i ständigt nya upplagor. Många har läst om de hjälpsamma, ärliga och vänliga barnen.
Maj Lindmans tre flickor är som pojkarna, har en särskild förmåga att skapa delaktighet och medkänsla. I den mest lästa boken Flicka Ricka Dicka and the New Dotted Dresses, 1946, ger de sig ut i skogen och möter där en liten gumma i stort behov av hjälp. Och det får hon med råge. De hjälper till med skötseln av hennes djur och en rad andra sysslor. De tänker inte på sina nya klänningar som blir både trasiga och fläckiga. Trots det är mamma inte arg på dem. De tvättar och lagar själva sina vackra rödprickiga klänningar.
I USA sågs de svenska barnen som fria, självständiga och vardagsnära. De kan göra vad de vill i en stark gemenskap, vilket var vad Maj Lindman ville förmedla. Hon utvecklade barnboken och gjorde barnen viktigare än i andra sagor. En stor styrka i berättandet är hennes särskilda teknik med tre barn i samma saga vilket laddar berättelsen snabbare än annars, de är ju i tur och ordning tre aktörer i samma händelse. Det skapar ett särskilt flyt i rörelsen. Det blir lite av serietecknarens sätt att skapa en snabbare, rörlig och positiv förflyttning av handlingen men även en stor gemenskap.
Flickornas och pojkarnas gärningar ger insyn i godhjärtade miljöer till skillnad från den orolighet som präglade världskrigsåren . I Flicka Ricka Dicka and Their New Skates, 1950, räddar de mycket rådigt en pojke som gått igenom isen på en liten sjö. De agerar smart och helt rätt när de drar upp honom ur vaken. De flesta av barnens äventyr kom först på svenska, men det mesta av Flicka Ricka Dicka-serien på 1940-talet gjorde Maj Lindman direkt för publicering i USA. Först i efterhand gavs de ut i svenska och nordiska versioner.
Även andra berättelser fångade svenska och amerikanska barn. I den vackra hästboken Eldöga, från 1948, som heter Fire Eye på engelska, får den åttaårige pojken Björn visa sin handlingskraft inför en äldre auktoritet. Först säljer hans pappa i hemlighet hans kära häst. Han sörjer men kämpar och får till slut efter många besvikelser tillbaka sin vän och hjälper samtidigt sin pappa till ett nytt arbete. Det är en bok som leder vidare till Eldögas föl i boken Snowboot, son of Fire Eye. Stor internationell succé gjorde boken Bilder ur Jesu Liv för barn, 1946, rikt illustrerad om Jesus dramatiska öde, översatt till 12 språk.
Förutom de populära berättelserna om trillingarna gjorde hon en rad uppskattade böcker om barn och djur. Våra husdjur gavs ut första gången 1927 och såldes i mer än 60 000 exemplar efter flera omtryckningar. Hon berättar i denna bok i ord och bild om sina vänner i naturen. Räven smyger omkring på mjuka tassar när han i skymningen bryter sig in i ett hönshus för att knipa en stek. Vinterharen flyter fram i en stämningsfull bild med vit snö i skog och månljus. Sälen glänser som en silverstrimma i vattnet. Hans ögon har ett nästan mänskligt uttryck. De olika djuren skildras med sina särarter och intressanta olikheter. En del tama, andra vilda och några mittemellan. Hon berättar sanningsenligt att många djur inte är växtätare utan äter andra djur.
Under 1920-talet och framåt publicerades flera bilderböcker om djur med titlar som Våra vilda vänner, 1937, Pluto och de andra hundarna, 1938, samt berättelser om livet på landet i Året runt på Olsgården, 1941, och På riktiga landet, 1940. Djuren och barnen är i centrum i På Skansen med Per och Stina, 1942, där gårdens barn genom Skansenbesöket får uppleva äventyr utan vuxna. Det betyder att det går att lita på dem. Det är för barn ett viktigt erkännande som bygger både självkänsla och självförtroende, det som vi idag talar om som viktiga komponenter i barns psykologiska utveckling.
Maj Lindman avslutade sin författargärning i 70-årsåldern. Hon kunde då summera att hon hade författat och illustrerat fler än 50 egna verk samt bidragit med teckningar i 200—300 andra böcker och medverkat i rader av andra publikationer. Författargärningen lever fortfarande vidare in på 2020-talet efter snart hundra år. Hennes böcker säljs vidare i stor skala runt om i världen. Det amerikanska förlaget Whitman & Co ger ut nytryckningar av böckerna. Serierna Flicka Ricka Dicka och Snipp Snapp Snurr finns nu att köpa hos alla stora nätförsäljningsföretag, som Amazon, Barnes & Noble, ebay och andra företag samt på de svenska boksajterna Bokus, Adlibris och andra, numera även som e-böcker. På Youtube finns nya inläsningar av berättelserna om de tre flickorna. Världsföretaget Walmart säljer böckerna i sin kedja.
Maj Lindman avled 1972, vid 85 års ålder. Hennes grav finns på Bromma kyrkogård i Stockholm.